Reflections of Sound, Space and Territory in the Cinema
DOI:
https://doi.org/10.24215/2525085Xe021Keywords:
Sound, space, cinema, music, territory, Raúl RuizAbstract
The present article is conceived as an instance of the production of ideas or theoretical materials concerning the use of sound in cinema, especially in relation to spatial-territorial construction, in view of a future formalization of a general theory of cinematographic sound. In this way, the resulting ideas are considered as analytical materials that are offered as inputs for a process of theorization in this field. The modes of analysis that the present article practices move along two general axes: on the one hand, examples that accentuate or enrich definitions already given will be discussed; and, on the other hand, examples that question and transgress these definitions will be dealt with.References
Burch, N. (1999). El tragaluz del infinito. Madrid, España: Ediciones Cátedra.
Chion, M. (1993). La Audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Chion, M. (1995). La musique au cinéma [La música en el cine]. París, Francia: Fayard.
Corre, C. (2011). World Music: un objet virtuel? Revue Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société, (5). Recuperado de http://revues.mshparisnord.org/filigrane/index.php?id=180
Deleuze, G. [1985] (2016). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona, España: Paidós.
Deleuze, G. y Guattari, F. [1972] (2004). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Madrid, España: Pre-textos.
Deshays, D. (2010). Entendre le cinéma [Escuchar el cine] París, Francia: Klincksieck.
Deshays, D. (2018). Tout Oreille. Cahiers du cinema, (749), 7-11.
Elipe Gimeno, J. (2015). Composer d’après le cinéma muet. Una approche théorique et pratique [Componer según el cine mudo. Una aproximación teórica y práctica] (Tesis de doctorado). École doctorale Esthétique, sciences et technologie des arts, Saint-Denis, Francia. Recuperado de www.theses.fr/2015PA080127
Fellini, F. (Director) y Fengler, M. (Productor). (1978). Ensayo de orquesta [Película]. Italia: Radiotelevisione Italiana / Daimo Cinematografica / Albatross.
Gaviria, V. (Director) y Calle, G. (Productor). (1990). Rodrigo D. No Futuro [Película]. Colombia: Compañía de Fomento Cinematográfico / FOCINE / Fotoclub-76 / Producciones Tiempos Modernos.
Hegel, G. W. F. [1826] (2006). Filosofía del arte o estética. Madrid, España: Abada Editores. Morais da Costa, F. (2008). O som no cinema brasileiro [El sonido en el cine brasileño]. Río de Janeiro, Brasil: Viveiros de Castro.
Mouëllic, G. (2011). La música en el cine. Barcelona, España: Paidós.
Oquendo, G. (2018). Manifiesto punk tercermundista. Bogotá, Colombia: La valija de fuego.
Ospina, L. y Mayolo, C. (Directores); Ospina, L. (Productor). (1973). Cali: de película [Película]. Colombia: Cine al ojo / Cinesistema.
Pardo Salgado, C. (2017). Capitalismo, sonidos y procesos de subjetivación en la ciudad contemporánea. Revista Panambí, (4), 111-124. Recuperado de https://revistas.uv.cl/index.php/Panambi/article/view/836
Peleshyan, A. (2011). Teoría del montaje a distancia. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Rojas, S. (2009). El ruido de lo in-mundo. En F. Sanfuentes (Ed.), Pensar el // trabajar con // sonido en espacios intermedios (pp. 13-20). Santiago, Chile: Universidad de Chile. Recuperado de http://arteuchile.uchile.cl/descargas/publicaciones/artes_visuales/2010/sonido_en_espacios_intermedios.pdf
Ruiz, R. (Director). (1963). La maleta [Película]. Chile: Cine Experimental de la Universidad de Chile.
Ruiz, R. (Director) y Branco, P. (Productor). (1981). El territorio [Película]. Portugal.
Ruiz, R. (Director) y Pino, H. (Productor). (2002a). Cofralandes 1. Rapsodia Chilena [Película]. Chile: RR Producciones / Margo Cinéma.
Ruiz, R. (Director) y Pino, H. (Productor). (2002b). Cofralandes 2. Rostros y rincones [Película]. Chile: RR Producciones.
Tarantino, Q. (Director) y Bender, L. (Productor). (1994). Tiempos violentos [Película]. Estados Unidos: Miramax / Band Apart / Jersey Films.
Tarr, B. (Director). (1988). La condena [Película]. Hungría: Mokep / Hungarian Television / Hungarian Film Institute.
Wenders, W. (Director) y Gold, N. (Productor). (1999). Buena Vista Social Club [Película]. Estados Unidos: Road Movies Filmproduktion / Kintop Pictures / Arte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.