Reflections of Sound, Space and Territory in the Cinema

Authors

  • Gustavo Celedón Borquez Universidad de Valparaíso
  • Cristian Galarce Universidad de Valparaíso
  • Marcelo Raffo Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe021

Keywords:

Sound, space, cinema, music, territory, Raúl Ruiz

Abstract

The present article is conceived as an instance of the production of ideas or theoretical materials concerning the use of sound in cinema, especially in relation to spatial-territorial construction, in view of a future formalization of a general theory of cinematographic sound. In this way, the resulting ideas are considered as analytical materials that are offered as inputs for a process of theorization in this field. The modes of analysis that the present article practices move along two general axes: on the one hand, examples that accentuate or enrich definitions already given will be discussed; and, on the other hand, examples that question and transgress these definitions will be dealt with.

References

Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona, España: Paidós.

Burch, N. (1999). El tragaluz del infinito. Madrid, España: Ediciones Cátedra.

Chion, M. (1993). La Audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Chion, M. (1995). La musique au cinéma [La música en el cine]. París, Francia: Fayard.

Corre, C. (2011). World Music: un objet virtuel? Revue Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société, (5). Recuperado de http://revues.mshparisnord.org/filigrane/index.php?id=180

Deleuze, G. [1985] (2016). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona, España: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. [1972] (2004). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Madrid, España: Pre-textos.

Deshays, D. (2010). Entendre le cinéma [Escuchar el cine] París, Francia: Klincksieck.

Deshays, D. (2018). Tout Oreille. Cahiers du cinema, (749), 7-11.

Elipe Gimeno, J. (2015). Composer d’après le cinéma muet. Una approche théorique et pratique [Componer según el cine mudo. Una aproximación teórica y práctica] (Tesis de doctorado). École doctorale Esthétique, sciences et technologie des arts, Saint-Denis, Francia. Recuperado de www.theses.fr/2015PA080127

Fellini, F. (Director) y Fengler, M. (Productor). (1978). Ensayo de orquesta [Película]. Italia: Radiotelevisione Italiana / Daimo Cinematografica / Albatross.

Gaviria, V. (Director) y Calle, G. (Productor). (1990). Rodrigo D. No Futuro [Película]. Colombia: Compañía de Fomento Cinematográfico / FOCINE / Fotoclub-76 / Producciones Tiempos Modernos.

Hegel, G. W. F. [1826] (2006). Filosofía del arte o estética. Madrid, España: Abada Editores. Morais da Costa, F. (2008). O som no cinema brasileiro [El sonido en el cine brasileño]. Río de Janeiro, Brasil: Viveiros de Castro.

Mouëllic, G. (2011). La música en el cine. Barcelona, España: Paidós.

Oquendo, G. (2018). Manifiesto punk tercermundista. Bogotá, Colombia: La valija de fuego.

Ospina, L. y Mayolo, C. (Directores); Ospina, L. (Productor). (1973). Cali: de película [Película]. Colombia: Cine al ojo / Cinesistema.

Pardo Salgado, C. (2017). Capitalismo, sonidos y procesos de subjetivación en la ciudad contemporánea. Revista Panambí, (4), 111-124. Recuperado de https://revistas.uv.cl/index.php/Panambi/article/view/836

Peleshyan, A. (2011). Teoría del montaje a distancia. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Rojas, S. (2009). El ruido de lo in-mundo. En F. Sanfuentes (Ed.), Pensar el // trabajar con // sonido en espacios intermedios (pp. 13-20). Santiago, Chile: Universidad de Chile. Recuperado de http://arteuchile.uchile.cl/descargas/publicaciones/artes_visuales/2010/sonido_en_espacios_intermedios.pdf

Ruiz, R. (Director). (1963). La maleta [Película]. Chile: Cine Experimental de la Universidad de Chile.

Ruiz, R. (Director) y Branco, P. (Productor). (1981). El territorio [Película]. Portugal.

Ruiz, R. (Director) y Pino, H. (Productor). (2002a). Cofralandes 1. Rapsodia Chilena [Película]. Chile: RR Producciones / Margo Cinéma.

Ruiz, R. (Director) y Pino, H. (Productor). (2002b). Cofralandes 2. Rostros y rincones [Película]. Chile: RR Producciones.

Tarantino, Q. (Director) y Bender, L. (Productor). (1994). Tiempos violentos [Película]. Estados Unidos: Miramax / Band Apart / Jersey Films.

Tarr, B. (Director). (1988). La condena [Película]. Hungría: Mokep / Hungarian Television / Hungarian Film Institute.

Wenders, W. (Director) y Gold, N. (Productor). (1999). Buena Vista Social Club [Película]. Estados Unidos: Road Movies Filmproduktion / Kintop Pictures / Arte.

Published

2020-08-05

How to Cite

Celedón Borquez, G., Galarce, C., & Raffo, M. (2020). Reflections of Sound, Space and Territory in the Cinema. Arkadin, (9), e021. https://doi.org/10.24215/2525085Xe021

Issue

Section

Discusiones y aperturas