Installed Cinema in Art Spaces. Questioning Montages

Authors

  • Ana Claudia García Escuela Universitaria de Cine, Video y Televisión. Universidad Nacional de Tucumán

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe020

Keywords:

Installation art, exposed cinema, montage, apparatus, spectator

Abstract

The article addresses the question of installation art, understanding installation as an artistic artifact and as a montage system. The installation artworks have built their own apparatus and the cinema exhibited in art spaces is developing it in its own way. The interpretive contrasts offered by the installations produced by filmmakers are a good case to examinate possible approaches to the problem of imaging apparatus; passages, crossings and mixtures: formats, expressive media, exhibition modes and spaces, and instances of engagement that contemporary cinema, video and audiovisual have been generating just over two decades ago.

References

Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Foto, cine y video. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Bergson, H. (1999). Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Salamanca, España: Sígueme.

Carri, A. (Directora). (2015). Investigación del cuatrerismo [Instalación]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Parque de la Memoria, Sala PAyS. Recuperado de https://parquedelamemoria.org.ar/operacion-fracaso-y-el-sonido-recobrado/

Denegri, A. (2015). AURORA: Instalaciones fílmicas [Instalación]. Salta, Argentina: Ministerio de Cultura y Turismo de la Provincia de Salta, Museo de Bellas Artes de Salta. Recuperado de https://issuu.com/basalta/docs/aurora_catalogo/56

Farocki, H. (Director). (2006). Workers Leaving the Factory in Eleven Decades [Trabajadores saliendo de la fábrica en once décadas] [Instalación]. Recuperado de http://proa.org/esp/exhibicion-proa-harumfarocki--2-obras.php

Farocki, H. (2013). Desconfiar de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra. Recuperado de https://archive.org/details/farockidesconfiardelasimagenes/mode/2up

García, A. C. (2012). Instalaciones: el espacio resemantizado. En J. La Ferla y S. Reynal (Comps.), Territorios audiovisuales: Cine, Video, Televisión, Documental, Instalaciones, Nuevas Tecnologías, Paisajes Mediáticos (pp. 227-251). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Libraria.

García, A. C. (2015). Cine instalado: el lugar de las imágenes fílmicas en el arte contemporáneo. En J. La Ferla y otros [Catálogo] (pp. 23-40). Salta, Argentina: Ministerio de Cultura y Turismo de la Provincia de Salta, Museo de Bellas Artes de Salta. Recuperado de https://issuu.com/basalta/docs/aurora_catalogo

Matta-Clark, G. (1977). Office Baroque [Sitio específico]. Recuperado de: https://whitney.org/collection/works/43351

Russo, E. (2018). Harun Farocki: La videoinstalación como laboratorio del cine. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, (14-15), 49-60.

Published

2020-08-05

How to Cite

García, A. C. (2020). Installed Cinema in Art Spaces. Questioning Montages. Arkadin, (9), e020. https://doi.org/10.24215/2525085Xe020

Issue

Section

Tema central