Expanded Documentary. About Natureza Morta/Stilleben
DOI:
https://doi.org/10.24215/2525085Xe015Keywords:
Documentary, audiovisual installation, montage, topographic spacesAbstract
This text proposes to account for the passage from the cinematographic dispositive to the audiovisual installation in the work Natureza morta —film of origin: Natureza morta: visages d´une dictadure (2005). Installation: Natureza morta/Stilleben (2010)—. Only the first part of the original text is translated here, which focuses on the estructural principles of montage based on spatial, temporal and narrative aspects. In this process of transposition there is an expansion in audiovisual relations creating an immersive situation.References
Didi-Huberman, G. (1985). La peinture encarnée [La pintura encarnada]. París, Francia: Minuit.
Didi-Huberman, G. (1990). Devant l´image: questions posées aux fins d´une histoire de l´art [Ante la imagen: pregunta formulada a los fines de una historia del arte]. París, Francia: Minuit.
Didi-Huberman, G. (1995a). Dialogue sur le symptôme [Diálogo sobre el síntoma]. L´inactuel, (3), 191-226.
Didi-Huberman, G. (1995b). La Ressemblance informe, ou le gai savoir visuel selon Georges Bataille [La semejanza informe o la gaya ciencia visual según Georges Bataille]. París, Francia: Macula.
Didi-Huberman, G. (1996). Pour une anthropologie des singularités formelles. Remarque sur le invention warburguienne [Por una antropología de las singularidades formales. Notas sobre la invención warburguiana]. Geneses: sciences sociales et histoire, (24), 145-163.
Didi-Huberman, G. (2000). Devant l´temps. Histoire de l´art et anachronism des images [Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes]. París, Francia: Minuit.
Didi-Huberman, G. (2002). L´image survivante: histoire de l´art et temps des fantômes selon Aby Warburg [La imagen superviviente: historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg]. París, Francia: Paradoxe-Minuit.
Epstein, J. (1975). Dramaturgie dans le temps [Dramaturgia en el tiempo]. En J. Epstein Ecrits sur le cinema 1921-1953, v.2 (pp. 89-92). París, Francia: Cinéma Club/Seghers.
Farge, A. (1989). Le Goút de l´archive [La atracción del archivo]. París, Francia: Editions du seuil. Gianikian, Y. y Ricci Lucchi, A. (Directores). (1986-2013). Documentales [Películas]. Italia.
Sontag, S. (23 de mayo de 2004). Regarding the torture of others [Sobre la tortura de otros]. New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/2004/05/23/magazine/regarding-the-torture-ofothers.html
Sousa Dias, A. (1997). Natureza morta com ruídos de sala, efeitos especiais e claquete [Naturaleza muerta con ruidos de sala, efectos especiales y claqueta] [Pieza musical]. Recuperado de https://soundcloud.com/antoniosousadias
Sousa Dias, A. (2000). Estranho movimento para um dia como o de hoje [Extraño movimiento para un día como el de hoy] [Pieza musical]. Recuperado de
http://5.206.228.8/dispatcher?where=2&what=2&show=1&obra_id=1706&lang=PT
Sousa Dias, A. (2001). TêTrês. En Electronic Music - Vol. I & II Portuguese Composers Música Viva Competition [CD] Lisboa, Portugal: Miso Records. Recuperado de http://5.206.228.8/dispatcher?where=3&what=2&show=0&edicao_id=1763&lang=PT
Sousa Dias, S. (2003). Nota de intenҫões [Nota de intenciones]. Natureza morta: tratamento cinematográfico.
Sousa Dias, S. (Directora). (2005). Natureza morta: visages d´une dictadure [Naturaleza muerta] [Película]. Lisboa, Portugal: Kintop, Amip, Arte France, La Lucarne.
Sousa Dias, S. (2011). O avesso das imagens [El reverso de las imágenes]. En Panorama [Catálogo de exposición] (pp. 24-26). Lisboa, Portugal: Apordoc, CMI.
Sousa Dias, S. (2013). Abrir a historia. A imagem de arquivo e o movimiento desacelerado. Um estudo teórico-práctico baseado em Natureza morta e 48 [Abrir la historia. La imagen de archivo y el movimiento desacelerado. Un estudio teórico-práctico basado en Naturaleza muerta y 48] (Tesis de doctorado). Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Lisboa, Lisboa, Portugal.
Sousa Dias, S. (Directora) y Sousa Dias, A. (Música). (2010). Natureza morta/Stilleben [Naturaleza muerta/Stilleben] [Instalación audiovisual]. Lisboa, Portugal: Ansgar Schäfer- Kintop.
Sousa Dias, S. y Sousa Dias, A. (2019). Documentario expandido. O caso de Natureza morta/Stilleben [Documental expandido. El caso de Natureza morta/Stilleben]. En B. Furtado y P. Dubois (Comps.), Pósfotografia, pós-cinema: novas configuraҫões das imagens [Pósfotografía, poscine: nuevas configuraciones de las imágenes] (pp .172-189). San Pablo, Brasil: Sesc SP.
Warburg, A. (2003). Essais florentins [Ensayos florentinos]. París, Francia: Klincksieck.
Warburg, A. (2003). Le rituel du serpent: Récit d´un voyage en pays pueblo [El ritual de la serpiente]. París, Francia: Macula.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.