Expanded Documentary. About Natureza Morta/Stilleben

Authors

  • Susana de Sousa Dias Facultad de Bellas Artes. Universidad de Lisboa
  • António de Sousa Dias Facultad de Bellas Artes. Universidad de Lisboa
  • Melissa Mutchinick Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe015

Keywords:

Documentary, audiovisual installation, montage, topographic spaces

Abstract

This text proposes to account for the passage from the cinematographic dispositive to the audiovisual installation in the work Natureza morta —film of origin: Natureza morta: visages d´une dictadure (2005). Installation: Natureza morta/Stilleben (2010)—. Only the first part of the original text is translated here, which focuses on the estructural principles of montage based on spatial, temporal and narrative aspects. In this process of transposition there is an expansion in audiovisual relations creating an immersive situation.

References

Didi-Huberman, G. (1982). Invention de l´hystérie. Charcot et l´iconographie photographique de la Salpêtrière [La invención de la histeria. Charcot y la iconografía fotográfica de la Salpêtrière]. París, Francia: Macula.

Didi-Huberman, G. (1985). La peinture encarnée [La pintura encarnada]. París, Francia: Minuit.

Didi-Huberman, G. (1990). Devant l´image: questions posées aux fins d´une histoire de l´art [Ante la imagen: pregunta formulada a los fines de una historia del arte]. París, Francia: Minuit.

Didi-Huberman, G. (1995a). Dialogue sur le symptôme [Diálogo sobre el síntoma]. L´inactuel, (3), 191-226.

Didi-Huberman, G. (1995b). La Ressemblance informe, ou le gai savoir visuel selon Georges Bataille [La semejanza informe o la gaya ciencia visual según Georges Bataille]. París, Francia: Macula.

Didi-Huberman, G. (1996). Pour une anthropologie des singularités formelles. Remarque sur le invention warburguienne [Por una antropología de las singularidades formales. Notas sobre la invención warburguiana]. Geneses: sciences sociales et histoire, (24), 145-163.

Didi-Huberman, G. (2000). Devant l´temps. Histoire de l´art et anachronism des images [Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes]. París, Francia: Minuit.

Didi-Huberman, G. (2002). L´image survivante: histoire de l´art et temps des fantômes selon Aby Warburg [La imagen superviviente: historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg]. París, Francia: Paradoxe-Minuit.

Epstein, J. (1975). Dramaturgie dans le temps [Dramaturgia en el tiempo]. En J. Epstein Ecrits sur le cinema 1921-1953, v.2 (pp. 89-92). París, Francia: Cinéma Club/Seghers.

Farge, A. (1989). Le Goút de l´archive [La atracción del archivo]. París, Francia: Editions du seuil. Gianikian, Y. y Ricci Lucchi, A. (Directores). (1986-2013). Documentales [Películas]. Italia.

Sontag, S. (23 de mayo de 2004). Regarding the torture of others [Sobre la tortura de otros]. New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/2004/05/23/magazine/regarding-the-torture-ofothers.html

Sousa Dias, A. (1997). Natureza morta com ruídos de sala, efeitos especiais e claquete [Naturaleza muerta con ruidos de sala, efectos especiales y claqueta] [Pieza musical]. Recuperado de https://soundcloud.com/antoniosousadias

Sousa Dias, A. (2000). Estranho movimento para um dia como o de hoje [Extraño movimiento para un día como el de hoy] [Pieza musical]. Recuperado de
http://5.206.228.8/dispatcher?where=2&what=2&show=1&obra_id=1706&lang=PT

Sousa Dias, A. (2001). TêTrês. En Electronic Music - Vol. I & II Portuguese Composers Música Viva Competition [CD] Lisboa, Portugal: Miso Records. Recuperado de http://5.206.228.8/dispatcher?where=3&what=2&show=0&edicao_id=1763&lang=PT

Sousa Dias, S. (2003). Nota de intenҫões [Nota de intenciones]. Natureza morta: tratamento cinematográfico.

Sousa Dias, S. (Directora). (2005). Natureza morta: visages d´une dictadure [Naturaleza muerta] [Película]. Lisboa, Portugal: Kintop, Amip, Arte France, La Lucarne.

Sousa Dias, S. (2011). O avesso das imagens [El reverso de las imágenes]. En Panorama [Catálogo de exposición] (pp. 24-26). Lisboa, Portugal: Apordoc, CMI.

Sousa Dias, S. (2013). Abrir a historia. A imagem de arquivo e o movimiento desacelerado. Um estudo teórico-práctico baseado em Natureza morta e 48 [Abrir la historia. La imagen de archivo y el movimiento desacelerado. Un estudio teórico-práctico basado en Naturaleza muerta y 48] (Tesis de doctorado). Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Sousa Dias, S. (Directora) y Sousa Dias, A. (Música). (2010). Natureza morta/Stilleben [Naturaleza muerta/Stilleben] [Instalación audiovisual]. Lisboa, Portugal: Ansgar Schäfer- Kintop.

Sousa Dias, S. y Sousa Dias, A. (2019). Documentario expandido. O caso de Natureza morta/Stilleben [Documental expandido. El caso de Natureza morta/Stilleben]. En B. Furtado y P. Dubois (Comps.), Pósfotografia, pós-cinema: novas configuraҫões das imagens [Pósfotografía, poscine: nuevas configuraciones de las imágenes] (pp .172-189). San Pablo, Brasil: Sesc SP.

Warburg, A. (2003). Essais florentins [Ensayos florentinos]. París, Francia: Klincksieck.

Warburg, A. (2003). Le rituel du serpent: Récit d´un voyage en pays pueblo [El ritual de la serpiente]. París, Francia: Macula.

Published

2020-08-05

How to Cite

de Sousa Dias, S., de Sousa Dias, A., & Mutchinick, M. (2020). Expanded Documentary. About Natureza Morta/Stilleben. Arkadin, (9), e015. https://doi.org/10.24215/2525085Xe015

Issue

Section

Tema central