Gesture and Perception

Authors

  • Santiago Roger Godoy Escuela de Filosofía. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Salta / Instituto de Investigación en Cultura y Arte / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Facultad de Artes y Ciencias Musicales. Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e033

Keywords:

Gesture, perception, Vilém Flusser, apparatus

Abstract

The definition of gesture as a movement lacking in causality proposed by Vilém Flusser has branched into rupturistic ways of conceiving and delimiting what should be considered art. This definition presents the problem of not being able to establish a stable relationship between gesture and culture. In this way, we will first expose the problem in question, and the dead ends to which it leads; then we will take the contributions of Martoni-Ulm in his reworking of «redundant rituals» vs. «informative rituals» to make the explanation of the gesture more complex in its nexus with the intersubjective. And finally we propose three examples of artistic gestures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía (Trad. Sala-Sanahuja, J.). Barcelona, España: Paidós Comunicación.

Dangerous Minds (9 de marzo de 2013). Oblique Strategies: The Oracle of Brian Eno [Estrategias oblicuas: el oráculo de Brian Eno]. Recuperado de https://dangerousminds.net/comments/oblique_strategies_the_oracle_of_brian_eno

Emr, J. (21 de septiembre de 2010). Peter Schmidt’s own thoughts… [Los propios pensamientos de Peter Schmidt…] [Entrada de blog]. Recuperado de http://peterschmidtweb.blogspot.com/2010/09/peter-schmidts-own-thoughts.html

Eno, B. y Schmidt, P. (1975). Oblique Strategies: over one hundred worthwhile dilemmas [Estrategias Oblicuas: más de cien dilemas que valen la pena] [Juego de cartas]. Recuperado de https://proyectoidis.org/estrategias-oblicuas/

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía (Trad. Molina, E.). Madrid, España: Trillas.

Flusser, V. (1994). Los Gestos, Fenomenología y Comunicación (Trad. Gancho, C.). Barcelona, España: Herder.

Huxley, A. (1954). Las puertas de la percepción. Cielo e infierno. Recuperado de http://www.kasalpopular.net/wp-content/uploads/2016/09/ahlpdlp.pdf

Kuhn, T. S. (2004). La estructura de la Revolución Científica (Trad. Contin, A.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Marías, J. (1997). Miramientos. Madrid, España: Samarcanda.

Martoni, A. y Ulm, H. (2016). Rituales de la percepción: Vilém Flusser, por una filosofía de los gestos. Cuadernos del Sur-Filosofía, (45), 59-78. Recuperado de: http://ojs.uns.edu.ar/csf/article/view/889

Reyvax Duared. (2018). I can’t leave my heart. En The heart beat [CD]. Hungría: Astrowave. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=9vk0bWOzMw4

Rud, G. (s. f.). Estrategias oblicuas [Entrada de blog]. Recuperado de https://proyectoidis.org/estrategias-oblicuas/

Published

2019-11-21

How to Cite

Godoy, S. R. (2019). Gesture and Perception. Arte E Investigación, (16), e033. https://doi.org/10.24215/24691488e033