Surviving Remains. Analysis of Quipu Mapocho, by Cecilia Vicuña
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e031Keywords:
Survival, quipu, contemporary art, Latin AmericaAbstract
The aim of this article is to approach the work Quipu Mapocho (2016), by Cecilia Vicuña, a Chilean conceptual artist, from the concept of survival of Aby Warburg. The present of the work will be related to the ancient Andean quipus to understand the strategies and formal resources through which they are resignified. In this sense, an anachronistic temporal conception that understands the present will be comprehended in a dialectical, not motionless, way in connection with the past that emerges as survival in Latin American contemporary art.Downloads
References
Acha, J.; Colombres, A. y Escobar, T. (2004). Hacia una teoría americana del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.
Agamben, G. (2008). ¿Qué es lo contemporáneo? Recuperado de http://19bienal.fundacionpaiz.org.gt/wp-content/uploads/2014/02/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf
Argumedo, A. (1993). Los silencios y las voces en América Latina. Notas sobre el pensamiento nacional y popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Bourriaud, N. (2015). La exforma. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora.
Ciafardo, M. (2016). Las imágenes visuales latinoamericanas. El derecho a la contemporaneidad. Octante, (1), 23-33. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/octante/article/view/162
Colombres, A. (1985). Liberación y desarrollo del arte popular. Disquisiciones sobre la experiencia del Museo del Barro. En Sobre la cultura y el arte popular (pp. 47-74). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.
Colombres, A. (1989) Prólogo. En Hacia una teoría americana del arte (pp. 9-32). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.
Didi-Huberman, G. [2002] (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid, España: Abada Editores.
Donoso, P. (2017). Movimientos de tierra. Recuperado de http://www.movimientosdetierra.org/
Radicati di Primeglio, C. [1951] (2006). Estudio sobre los Quipus. Lima, Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), Fondo Editorial; Corporación Financiera de Desarrollo (COFIDE); Instituto Italiano di Cultura.
Richard, N. (1994a). La insubordinación de los signos (cambio político, transformaciones culturales y poéticas de la crisis). Providencia, Santiago Fonos, Chile: Cuarto propio.
Richard, N. (1994b). La puesta en escena internacional del arte latinoamericano: montaje, representación. En G. Curiel Méndez, R. González Mello y J. Gutiérrez Haces (Coords.), Arte, historia e identidad en América Latina: visiones comparativas: XVII coloquio internacional de historia del arte, Vol. 3 (pp. 1011-1016). Ciudad de México, México: Universidad Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.
Ruvituso, F. (septiembre de 2013). Aby Warburg y la imagen como fuente. Aproximaciones acerca de los conceptos de memoria, montaje y supervivencia en el Atlas Mnemosyne. Ponencia presentada en las 9. ̊ Jornadas Nacional de Investigación en Arte en Argentina. Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42502
Santos, F. (2014). Prólogo. En A. Warburg, La pervivencia de las imágenes (pp. 11-24). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miluno.
Ureña Calderón, J. (2017). El montaje en Aby Warburg y Walter Benjamin. Un método alternativo para la representación de la violencia. Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario.
Urton, G. (2003). Quipu. Contar anudando en el Imperio Inka [Catálogo]. Recuperado de http://www.precolombino.cl/biblioteca/quipu/
Vicuña, C. (2006). Una respuesta a Pascua Lama. Recuperado de http://www.quipumenstrual.cl/poema.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.