Artist Teachers or Teaching Artists? Representations on Artistic Teaching

Authors

  • Claudia Bracchi Fundamentos Psicopedagógicos de la Educación A. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Agustina Quiroga Fundamentos Psicopedagógicos de la Educación A/Historia Social General B. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e026

Keywords:

Educational trajectories, artistic education, teacher training

Abstract

The article presents some results of the work carried out within the framework of the Fundamentals of Education Chair of the Faculty of Fine Arts, National University of La Plata. The objective was to analyze the representations about art and artistic education, and the young people who choose to undertake university studies in the artistic field, and how they influence their educational trajectories. For this, the training journeys made by the students who enrolled in the subject in the period 2014-2017 are included. In this work, we invite you to reflect, from the experience of the chair, around the conceptions of art found in the tension and the representations about the art and the formation for the artistic education that the young university students have.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agirre Arriaga, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona, España: Octaedro/EUB y Universidad Pública de Barcelona.

Belinche, D. y Larrègle, M. E. (2006). Apuntes sobre apreciación musical. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Bourdieu, P. (1995). La lógica de los campos. En Por una antropología reflexiva (pp. 63-78). Ciudad de México, México: Grijalbo.

Bourdieu, P. (2010). El sentidos social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Bracchi, C. y Gabbai, M. I. (2013). Subjetividades juveniles y trayectorias educativas: tensiones y desafíos para la escuela secundaria en clave de derecho. En C. Kaplan (Dir.), Culturas Estudiantiles. Sociología de los vínculos en la escuela (pp.23-44). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Ciafardo, M. (2010). ¿Cuáles son nuestras sirenas? Aportes para la enseñanza del lenguaje visual. Revista Iberoamericana de Educación, 52(2), 1-8. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1799

Consejo Federal de Educación. (2010). Resolución N.˚ 111 «La educación artística en el sistema educativo nacional». Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/14862.pdf

Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula: una genealogía de las formas de enseñar. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Santillana.

Eisner, W. E. [1972] (2005). Educar la visión artística. Barcelona, España: Paidós.

Gabbai, M. I. (2012). Desigualdad, Jóvenes, Violencias y Escuelas Secundarias: relaciones entre trayectorias sociales y escolares (Tesis de Maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Lowenfeld, V. y Lamber Brittain, W. (1972). Desarrollo de la capacidad creadora. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Quiroga, A. (2017). Todos entran ¿todos juegan? Políticas de inclusión en la FBA. Metal, (3), 18-28. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/456

Read, H. (1964). Educación por el arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Southwell, M. y Vassiliades, A. (2014). El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 11(11), 163-187. Recuperado de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/1491

Toscano, A. G.; Briscioli, B. y Morrone, A. (2015). Trayectorias escolares: estrategias teóricometodológicas para su abordaje. Ponencia presentada en las 11.˚ Jornadas de Sociología 2015. Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://cdsa.aacademica.org/000-061/782.pdf

Published

2019-05-30

How to Cite

Bracchi, C., & Quiroga, A. (2019). Artist Teachers or Teaching Artists? Representations on Artistic Teaching. Arte E Investigación, (15), e026. https://doi.org/10.24215/24691488e026