Artist Teachers or Teaching Artists? Representations on Artistic Teaching
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e026Keywords:
Educational trajectories, artistic education, teacher trainingAbstract
The article presents some results of the work carried out within the framework of the Fundamentals of Education Chair of the Faculty of Fine Arts, National University of La Plata. The objective was to analyze the representations about art and artistic education, and the young people who choose to undertake university studies in the artistic field, and how they influence their educational trajectories. For this, the training journeys made by the students who enrolled in the subject in the period 2014-2017 are included. In this work, we invite you to reflect, from the experience of the chair, around the conceptions of art found in the tension and the representations about the art and the formation for the artistic education that the young university students have.Downloads
References
Agirre Arriaga, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona, España: Octaedro/EUB y Universidad Pública de Barcelona.
Belinche, D. y Larrègle, M. E. (2006). Apuntes sobre apreciación musical. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).
Bourdieu, P. (1995). La lógica de los campos. En Por una antropología reflexiva (pp. 63-78). Ciudad de México, México: Grijalbo.
Bourdieu, P. (2010). El sentidos social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Bracchi, C. y Gabbai, M. I. (2013). Subjetividades juveniles y trayectorias educativas: tensiones y desafíos para la escuela secundaria en clave de derecho. En C. Kaplan (Dir.), Culturas Estudiantiles. Sociología de los vínculos en la escuela (pp.23-44). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Ciafardo, M. (2010). ¿Cuáles son nuestras sirenas? Aportes para la enseñanza del lenguaje visual. Revista Iberoamericana de Educación, 52(2), 1-8. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1799
Consejo Federal de Educación. (2010). Resolución N.˚ 111 «La educación artística en el sistema educativo nacional». Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/14862.pdf
Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula: una genealogía de las formas de enseñar. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Santillana.
Eisner, W. E. [1972] (2005). Educar la visión artística. Barcelona, España: Paidós.
Gabbai, M. I. (2012). Desigualdad, Jóvenes, Violencias y Escuelas Secundarias: relaciones entre trayectorias sociales y escolares (Tesis de Maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Lowenfeld, V. y Lamber Brittain, W. (1972). Desarrollo de la capacidad creadora. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.
Quiroga, A. (2017). Todos entran ¿todos juegan? Políticas de inclusión en la FBA. Metal, (3), 18-28. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/456
Read, H. (1964). Educación por el arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Southwell, M. y Vassiliades, A. (2014). El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 11(11), 163-187. Recuperado de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/1491
Toscano, A. G.; Briscioli, B. y Morrone, A. (2015). Trayectorias escolares: estrategias teóricometodológicas para su abordaje. Ponencia presentada en las 11.˚ Jornadas de Sociología 2015. Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://cdsa.aacademica.org/000-061/782.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.