Gesamtkunstwerk. Contemporary Art and Media Culture in Boris Groys

Authors

  • Victor Lenarduzzi Teorías y Prácticas de la Comunicación I, Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires / Arte y Cultura de Masas, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e024

Keywords:

Total art, contemporary art, mediatic culture, aestheticization

Abstract

This article aims to address the relationship between media culture and contemporary art in the theoretical and critical work of Boris Groys, placing special emphasis on the Wagnerian idea of total work of art taken up by the author. For this, from a brief description of work of art, we present a description of the category and use given by Groys to analyze the culture of Stalinism, the forms of contemporary art and their relationship with media culture today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, W. [1936] (2010). Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Berlin, Alemania: Surkamp.

Bourriaud, N. (2007). Postproducción. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Debord, G. (2008). La sociedad del espectáculo. Buenos Aires, Argentina: La marca.

Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires, Argentina: Fundación ArteBA.

Groys, B. (2005). Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural. Valencia, España: Pre-textos.

Groys, B. (2008a). Obra de arte total Stalin. Valencia, España: Pre-textos.

Groys, B. (2008b). Art power. Cambridge, Estados Unidos: MIT Press.

Groys, B. (2014). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Groys, B. (2016a). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Groys, B. (2016b). Introducción a la antifilosofía. Buenos Aires, Argentina: Eterna Cadencia.

Huyssen, A. (2001). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Imhof, A. (2017). Faust [Performance]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=zNQt7ZlLuuM

Jimenez, M. (2010). La querella del arte contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Kuitca, G. (Curador). (2017-2018). Les Visitants [Exposición]. Recuperado de http://www.cck.gob.ar/eventos/les-visitants-guillermo-kuitca-y-la-coleccion-de-la-fondation-cartier_2310

Morgan, R. (2003). Del arte a la idea. Ensayos sobre arte conceptual. Madrid, España: Akal.

Smith, T. (2012). ¿Qué es el arte contemporáneo? Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Subirats, E. (1989). El final de las vanguardias. Barcelona, España: Anthropos.

Uklanski, P. (2017). Real Nazis [203 impresiones cromogénicas y placa de texto]. Recuperado de https://www.documenta14.de/en/artists/13594/piotr-uklanski

Wagner, R. [1850] (2011). La obra de arte del futuro. En El arte del futuro. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Published

2019-05-30

How to Cite

Lenarduzzi, V. (2019). Gesamtkunstwerk. Contemporary Art and Media Culture in Boris Groys. Arte E Investigación, (15), e024. https://doi.org/10.24215/24691488e024