Photography in Motion. On the Series Panorámicas, by Esteban Pastorino

Authors

  • Vanesa Magnetto Departamento de Artes Dramáticas y Área de Artes Multimediales. Universidad Nacional de las Artes / (CONICET) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e023

Keywords:

Photography, long time exposure, panoramic, movement, space

Abstract

This article deals with the construction of time and space in the contemporary photographic image. From the proposal of Vilem Flusser (1990), around the search for improbable photographic images, we will work with a corpus of photographic works composed by the series: Panorámicas-Pueblos Rurales y Panorámicas-Tránsito produced by Esteban Pastorino. The purpose of the work is to identify the potentiality of the combination of the long time exposure and the movement of the film and the camera to provide a photographic experience that differs from consumption and mass contemporary production. These images challenge the hegemonic photographic iconicity, enabling ways of perception that problematize the linear conception of photographic space-time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (2006). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Benjamin, W. (1972). Discursos Interrumpidos I. Barcelona, España: Taurus.

Cadava, E. (2014). Trazos de luz. Tesis sobre la fotografía de la historia. Buenos Aires, Argentina: Palinodia.

Deleuze, G. (1994). La Imagen Movimiento. Barcelona, España: Paidós Comunicación.

Deleuze, G. (2012). La Imagen Tiempo. Buenos Aires, Argentina: Paidós Comunicación.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. Ciudad de México, México: Trillas/SIGMA.

González, V. (2011). Fotografía argentina 1840-2010. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Arte x arte de la Fundación Alfonso y Luz Castillo.

Krauss, R. (1996). La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid, España: Alianza.

Magnetto, V. (2016). Fotografía y arquitectura: signos desarmados. Sobre la serie fotográfica Potsdamer y Leipziger Platz de Michael Wesely. Revista Atlas. Recuperado de https://atlasiv.com/author/vanesa-magnetto/

Magnetto, V. (2018a). Imagen fotográfica del tiempo. La obra de Bernard Plossu y de Ignacio Iasparra. Metal, (4). Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/644/1098

Magnetto, V. (2018b). La imagen fotográfica como testimonio de lo invisible: sobre los tiempos largos de exposición. No Imagen, (2), 58-70. Recuperado de http://noimagen.net/pdf/revista02.pdf?fbclid=IwAR3JJvV6dM1uHpMuc5IxOoR0lvkeC8k_da_1X6RD6hhIcJL5gLVR6nBlFQ

Pastorino, E. (2018). Entrevista con la autora. Buenos Aires, Argentina. Material inédito.

Pastorino, E. (1999-2001). Panorámicas - Pueblos Rurales [Serie fotográfica]. Recuperada de https://www.estebanpastorinodiaz.com/estebanpastorinodiazpueblosrurales.html

Pastorino, E. (2001-2010). Panorámicas - Tránsito [Series fotográfica]. Recuperada de https://www.estebanpastorinodiaz.com/estebanpastorinodiazpanoramicastransito.html

Pastorino, E. (s.f.). Esteban Pastorino Díaz. Panorámicas - Tránsito (2001-2010) [Entrada de página web]. Recuperado de http://www.estebanpastorinodiaz.com/estebanpastorinodiazpanoramicastransitoproceso.html

Peirce, C. S. (1986). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires, Argentina: Nueva visión.

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. Madrid, España: Siglo Veintiuno.

Published

2019-05-30

How to Cite

Magnetto, V. (2019). Photography in Motion. On the Series Panorámicas, by Esteban Pastorino. Arte E Investigación, (15), e023. https://doi.org/10.24215/24691488e023