Fragment and Montage in the Visual Arts. Transfers, Migrations and Anachronisms

Authors

  • Alejandra Maddonni Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e022

Keywords:

Visual arts, time, anachronism, montage

Abstract

A brief tour through the fundamental changes related to the reading and perception of time and its impact on the models of analysis used in the historiography of art allows us to account for the importance of anachronism and montage not only as other ways of looking at history but as discursive mechanisms in visual artistic production. The appropriation, emptying, fragmentation and juxtaposition are presented as associated allegorical operations that generate resignifications, valuable alternatives for approaching the object of study and new layers of meaning in the critical reading of certain historical events and their correspondences in the field of arts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaoui, L. (2013). Crossings [Videoinstalación]. Recuperado de http://untref.edu.ar/muntref/migraciones/

Benjamin, W. [1940] (1989). Tesis de filosofía de la historia. Discursos interrumpidos I. Madrid, España: Taurus.

Benjamin, W. [1925] (1990). El origen del drama barroco alemán. Madrid, España: Taurus.

Dantas, M. (2017). Catálogo Ai Weiwei Inoculación. Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa.

Didi-Huberman, G. (2006). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora.

Didi-Huberman, G. (1998). Phasmes: Essais sur l´apparition. París, Francia: Minuit.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid, España: Abada.

Ennis, J. (2009). Georges Didi-Huberman, Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia, I. Orbis Tertius, 15(16). Recuperado de http://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv15n16r06

Ginzburg, C. (1976). El queso y los gusanos. El cosmos según un molinero del siglo XVI. Barcelona, España: Muchnik.

Jaar, A. (1981). Chile, antes de partir [Intervención]. Recuperado de http://200.54.125.64/arte/jaar.php?Pagina=74

Jaar, A. (1990). Sin Título (Agua) [Instalación]. Recuperado de http://200.54.125.64/arte/jaar.php?Pagina=67

Jaar, A. (1995). Imágenes Reales [Instalación]. Recuperado de https://universes.art/es/magazine/articles/2012/alfredo-jaar/photo-tour/berlinische-galerie/05/

Jaar, A. (1997). El silencio de Nduwayezu [Instalación]. Recuperado de http://200.54.125.64/arte/jaar.php?Pagina=68

Jaar, A. (1996). Los ojos de Gutete Emerita [Instalación]. Recuperado de https://www.flickr.com/photos/37279546@N02/5084836884

Jaar, A. (2008). La política de las imágenes. Santiago de Chile, Chile: Metales Pesados.

Nielsen, G. (7 de diciembre de 2008). Jochen Gerz, el artista de los monumentos a la memoria. Todo está escrito en la memoria. Página12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-4977-2008-12-10.html

Romero, P. G. (2007). Un conocimiento por el montaje. Entrevista con Georges Didi-Huberman. Minerva, (5). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4880683

Sloterdijk, P. (2003). Crítica de la razón cínica. Madrid, España: Siruela.

Vindel, J. (2014). La vida por asalto: arte, política e historia en Argentina entre 1965 y 2001. Madrid, España: Brumaria.

Weiwei, A. (2016). Ley de viaje [Instalación]. Recuperado de https://www.nacion.com/viva/cultura/ai-weiwei-inaugura-instalacion-sobre-refugiados-en-praga/LPQXFCFOIVDC5MWV4UACV2OTJ4/story/

Weiwei, A. (Director). (2017). Marea Humana [Largometraje documental]. Estados Unidos/Alemania: 24 Media Production Company; AC Films; Ai Weiwei Studio.

Zamora Chacartegui, A. (2014). Ante la imagen y ante el tiempo: Aby Warburg en la visión de G. Didi-Huberman (Trabajo final de grado). Facultad de Geografía e Historia de la Universidad de Barcelona, Barcelona, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/66056

Published

2019-05-30

How to Cite

Maddonni, A. (2019). Fragment and Montage in the Visual Arts. Transfers, Migrations and Anachronisms. Arte E Investigación, (15), e022. https://doi.org/10.24215/24691488e022