The Drawing School at the Museum of La Plata. The Malharro-Rosso Teaching Controversy

Authors

  • Marcela Andruchow Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata
  • Patricia Martínez Castillo Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e019

Keywords:

Drawing school, teaching, method, controversy

Abstract

The current Faculty of Fine Arts of the National University of La Plata has its first record in the Drawing School attached to the Institute of the Museum and Faculty of Natural Sciences. The former pedagogical orientation of the School was the teaching by correlation addressed to the students of the raising National University, which involved the coordination and cooperation of the various sections of the university, concentrating resources and fostering inter-faculty sociability. Although this direction possessed a strong technical bias regarding the teaching of drawing it also introduced elements of artistic formation. Two of its early professors were Martín Malharro and Miguel Rosso, who staged a persistent confrontation about their teaching methods during their time as school colleagues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARS. (1909). Sección «Del cercado ajeno». Revista ARS. Revista artística y literaria, 1(3), 75-79.

ARS. (1911). Sección «Lápices, pinceles y cinceles». Revista ARS. Revista artística y literaria. 1(17), 487-490.

Dirección y Secretaría del Instituto del Museo dela Plata. (Junio de 1888). Carta de Francisco P. Moreno al Ministro de Obras Públicas Dr. Manuel B. Gonnet [Carta]. Archivo Histórico del Museo de La Plata, Universidad Nacional de La Plata (Libro Copiador de correspondencia, N.° 1, folios 423-425, 659-661), La Plata.

Dirección y Secretaría del Instituto del Museo de La Plata. (Mayo de 1906). Carta al Vicedecano de la Facultad de Ciencias Naturales, Dr. Enrique Herrero Ducloux [Carta]. Archivo Histórico del Museo de La Plata, Universidad Nacional de La Plata (IMD carpeta 1, carta 253), La Plata.

Dirección y Secretaría del Instituto del Museo de La Plata. (Marzo de 1910). La Plata, 1910. Carta de Emilio Coutaret al Director del Museo de La Plata, Dr. Samuel Lafone Quevedo [Carta]. Archivo Histórico del Museo de La Plata, Universidad Nacional de La Plata (IMD carpeta 4, carta 66), La Plata.

García, S. (2010). Enseñanza científica y cultura académica. La universidad de La Plata y Las Ciencias Naturales (1900-1930). Rosario, Argentina: Prohistoria.

Malharro, M. A. (1911). El dibujo en la escuela primaria: pedagogía, metodología. Buenos Aires, Argentina: Cabaut y Cia.

Rey, J. M. (1938). Historia de la escuela de Dibujo (Anexa a la Escuela de Bellas Artes) 1905-1938. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata (UNLP).

Published

2019-05-30

How to Cite

Andruchow, M., & Martínez Castillo, P. (2019). The Drawing School at the Museum of La Plata. The Malharro-Rosso Teaching Controversy. Arte E Investigación, (15), e019. https://doi.org/10.24215/24691488e019