The History of Music as Affirmative Culture. Music Variations about Herbert Marcuse

Authors

  • Martín Eckmeyer Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata | Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e018

Keywords:

Musical historiography, affirmative culture, musical autonomy, aesthetic idealism, ethnocentrism

Abstract

In the 1937 essay The Affirmative Character of Culture, Herbert Marcuse introduces a critique of what he understands is a function of culture and art: the legitimization of the existing social order. Reversing the Marxist orthodoxy that makes culture a reflection of infrastructure, Marcuse thinks that culture can produce the conditions for the reproduction of inequalities. Quite contrary to the imaginary about high art, thinking about music as a universal expression of the absolute and immanent form can, rather than oppose, reaffirm and validate the alienated disparity of the bourgeois capitalist world. In this text we will try to draw some relationships between the Marcusian formulation on the affirmative culture, and the possible role of the hegemonic musical historiography in the acceptance of the existing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (2009). Disonancias: Introducción a la sociología de la música. Madrid, España: Akal.

Attali, J. (2011). Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Cook, N. (2001). De Madonna al canto gregoriano: Una muy breve introducción a la música. Madrid, España: Alianza.

Croce, B. (1926). Estética como ciencia de la expresión y lingüística general: teoría e historia de la estética. Madrid, España: Bletrán.

Dahlhaus, C. (1997). Fundamentos de la historia de la música. Barcelona, España: Gedisa.

Eagleton, T. (2006). La estética como ideología. Madrid, España: Trotta.

Gelbart, M. (2007). Invention of «Folk Music» and «Art Music». Emerging Categories from Ossian to Wagner. Cambridge, Estados Unidos: Cambridge University Press.

Hanslick, E. (1947). De lo bello en la música. Buenos Aires, Argentina: Ricordi Americana.

Jünger, E. (1990). El trabajador. Dominio y figura. Barcelona, España: Tusquets.

Kerman, J., Tomlinson, G. y Kerman, V. (2015). Listen. Nueva York, Estados Unidos: W. W. Norton & Company.

Leuchter, E. (1984). Ensayo sobre la evolución de la música en occidente. Buenos Aires, Argentina: Ricordi Americana.

Marcuse, H. (1967). Cultura y sociedad. Buenos Aires, Argentina: Sur.

Marcuse, H. (1973). Contrarrevolución y revuelta. Ciudad de México, México: Joaquín Mortiz.

Shreffler, A. C. (2003). Berlin Walls: Dahlhaus Knepler, and Ideologies of Music History. The Journal of Musicology, 20(4), 498-525. doi:10.1525/jm.2003.20.4.498

Soler, J. (1987). La música: De la época de la religión a la edad de la razón. Barcelona, España: Montesinos.

Treitler, L. (1991). The Politics of Reception: Tailoring the Present as Fulfilment of a Desired Past. Journal of the Royal Musical Association, 116(2), 280-298.

Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Barcelona, España: Península.

Published

2019-05-30

How to Cite

Eckmeyer, M. (2019). The History of Music as Affirmative Culture. Music Variations about Herbert Marcuse. Arte E Investigación, (15), e018. https://doi.org/10.24215/24691488e018