The Construction of Discourse in Pop-Up Books. Text, Image and Movement

Authors

  • Martin Patricio Barrios Departamento de Artes Visuales. Universidad Nacional de las Artes.
  • María Florencia Mendoza Departamento de Artes Visuales. Universidad Nacional de las Artes

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e017

Keywords:

Pop-up books, discourse, image, movement, text

Abstract

The purpose of this project is to analyze the resources (text, image and movement) ofcontemporary pop-up books to investigate the way in which the discourse is constructed.Pop-up books are editorial materials that have an integral construction that goes beyond thetext. They are objects in which harmony and energy reign. The discourse of pop-up booksis constructed on the basis of three pillars: text, image and movement. The relationshipbetween these elements will not only determine the reading possibilities of the book butalso the characteristics that the narrative, movement and textual resources (if there is text)will have to construct the discursive line.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Florencia Mendoza, Departamento de Artes Visuales. Universidad Nacional de las Artes

 

References

Bonino, J. P. (9 de febrero de 2018). Libros pop up: cuando las historias cobran cuerpo fuera de la página. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/2107657-el-libro-pop-up-un-mundo-para-descubrirnuevas-formas-de-disfrutar-historias

Bosh, E. y Durán, T. (2009). Ovni: un album sin palabras que todos leemos de manera diferente. AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil), 7(2), 39-52. Recuperado de https://somiari.files.wordpress.com/2011/07/2009_bosch_duran_ovni.pdf

Calsamiglia, H.; Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Madrid, España: Ariel.

Durán, T. (2002). Leer antes de leer. Madrid, España: Anaya.

Espinosa, P. (2014). Sebastián García, editor de Libros del Zorro Rojo. Recuperado de http://www.fundacionlafuente.cl/entrevista-a-sebastian-garcia-editor-de-libros-del-zorro-rojo/

Hall, S. (1997). El trabajo de la representación. Londres, Reino Unido: Sage Publications.

Piccolini, P. (2009). La edición técnica. En L. De Sagastizábal, F. Esteves

Fros (comps.). El mundo de la edición de libros (pp. 117-137). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Rabasa, M. y Ramírez, M. M. (2013). Desbordes 2. Las voces sobre el libro álbum. Bahía Blanca, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional del Sur. Ediuns.

Ramos, R. y Ramos, A. M. (2014). Cruce de lecturas y ecoalfabetización en libros pop-up para la infancia. Ocnos, (12), 7-24. Recuperado de https://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/522/pdf

Salisbury, M. y Styles, M. (eds.). (2014). El arte de ilustrar libros infantiles. Barcelona, España: Blume.

Verón, E. (2004). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Published

2018-11-29

How to Cite

Barrios, M. P., & Mendoza, M. F. (2018). The Construction of Discourse in Pop-Up Books. Text, Image and Movement. Arte E Investigación, (14), e017. https://doi.org/10.24215/24691488e017

Issue

Section

Research works