Artistic Modernity and Decolonial Twist

Authors

  • María de los Ángeles De Rueda Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.
  • Gerardo Guzmán Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e014

Keywords:

Modernity, decolonial, Latin American arts

Abstract

This article aims to revise the canonical conceptions of the Latin American artistic modernityfrom a critical perspective and from the decolonial studies and the activity in the subjectsHistory of Visual Arts III and History of Music III of the Faculty of Fine Arts of the NationalUniversity of La Plata. Both subjects deal local, national and Latin American/South Americanart in comparison with the European movements of modernity and contemporaneity. Thisproject revises some recent historiographic aspects about history and theory of local andLatin American arts. Some cases of artistic productions will also be revised in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María de los Ángeles De Rueda, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.

References

Corrado, O. (2012). Vanguardias al sur: la música de Juan Carlos Paz. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Dussel, E. (2015). Filosofías del Sur. Descolonización y Transmodernidad. Ciudad de México, México: Akal.

Escobar, T. (1998). Las otras modernidades. Notas sobre la modernidad artística en el cono Sur: el caso paraguayo. Recuperado de http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Queretaro/complets/TicioEscobar

Flores Ballesteros, E. (2003). Lo nacional, lo local, lo regional en América Latina: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Revista Huellas, (3), 31-44. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu.ar/167

Huyssen, A. (2002). Después de la gran división: modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Mignolo, W. (2003). Historias locales, diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid, España: Akal.

Paz, O. (1990). Los hijos del limo. Barcelona, España: Biblioteca de Bolsillo.

Ortiz, R. (1997). Modernidad-mundo e identidades. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 3(5), 97-108. Recuperado de http://bvirtual.ucol.mx/descargables/502_modernidad.pdf

Reigadas, C. (2012). Modernidades múltiples e historia global. Aportes para pensar el lugar de Latinoamérica en el mundo. De Signos y Sentidos, (13), 15-26. Recuperado de https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DeSignosySentidos/article/view/4088

Traba, M. (1994). Arte de América Latina 1900-1980. Nueva York, Estados Unidos: Banco Interamericano de Desarrollo.

Published

2018-11-29

How to Cite

De Rueda, M. de los Ángeles, & Guzmán, G. (2018). Artistic Modernity and Decolonial Twist. Arte E Investigación, (14), e014. https://doi.org/10.24215/24691488e014

Issue

Section

Research works