The Unspeakable in Archival Poetics. Four Displacements towards the Political Critical

Authors

  • Sofía Delle Donne Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Paola Sabrina Belén Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e011

Keywords:

Political art, archival art, the unspeakable, displacement

Abstract

The following article examines the ways of representing the unspeakable in artworksproduced from archives. We will take as cases A.I.A (Agency of Artistic Investigations)(2016) and El Camaleón (2011), both works of the Argentinean artist Eduardo Molinari.The productions will be put into dialogue by stressing the concepts of displacement,developed by Jacques Rancière: the game, the inventory, the invitation and the mystery.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sofía Delle Donne, Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

References

Delle Donne, S., Belén, P. (2017). Poéticas críticas. Imágenes archivos en las obras de Eduardo Molinari. Ponencia publicada en I Congreso Internacional de Enseñanza y Producción de las Artes en América Latina. Recuperado de http://www.fba.unlp.edu.ar/ciepaal/wp-content/uploads/2017/10/1.5.-POE%CC%81TICAS-CRI%CC%81TICAS.pdf

Della Valle, A. (1892). La vuelta del Malón [Pintura]. Buenos Aires, Argentina: Museo Nacional de Bellas Artes.

Estol, L. (24 de abril de 2016). La república junto al rio. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-11445-2016-04-24.html

Foster, H. (2016). El impulso de archivo (Constanza Qualina, trad.). Nimio, (3), 102-125. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/nimio/Nimio-3.pdf

Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. Errata. Revista de Artes Visuales, (1), 20-37.

Malosetti Costa, L. (s.f). Comentario sobre La vuelta del malón en Museo Nacional Bellas Artes. Recuperado de https://www.bellasartes.gob.ar/coleccion/obra/6297

Molinari, E. (2011a). El Camaleón. Recuperado de https://www.academia.edu/8922892/El_Camale%C3%B3n_2011_._Eduardo_Molinari_Archivo_Caminante

Molinari, E. (11 de octubre de 2011b). El Camaleón 6: Archivo Caminante en MDE11 [Entrada de blog]. Recuperado de http://archivocaminante.blogspot.com.ar/search/label/El%20Camal%C3%A9on?updated-max=2011-10-11T16:38:00-07:00&max-results=20&start=12&by-date=false

Molinari, E. (2016). A.I.A. (Agencia de Investigaciones Artísticas) [Instalación]

[Doc. AIA N.º 116/2016] [Fotografía toma directa de la exhibición]. Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa.

Molinari, E. (2016). A.I.A. (Agencia de Investigaciones Artísticas) [Instalación] [Doc. AIA Nº 118/2016] [Fotografía toma directa de la exhibición]. Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa.

Molinari, E. (2016). A.I.A. (Agencia de Investigaciones Artísticas) [Instalación] [Doc. AIA N.º 039/2016] [Fotografía toma directa de la exhibición]. Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa.

LeWitt, S. (2001). Exhibición de Wall Drawings [Pintura mural]. Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa.

Rancière, J. (2016). El Malestar en la estética. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Rolnik, S. (2010). Furor de archivo. Errata. Revista de Artes Visuales, (1). Recuperado de http://revistaerrata.com/ediciones/errata-1-arte-y-archivos/furor-de-archivo/

Published

2018-11-29

How to Cite

Delle Donne, S., & Belén, P. S. (2018). The Unspeakable in Archival Poetics. Four Displacements towards the Political Critical. Arte E Investigación, (14), e011. https://doi.org/10.24215/24691488e011