Three Latin American Photographers and the Image of the Father. The Affective Resignification of the Family Album

Authors

  • Blanca Magdalena Ruiz Pérez Facultad de Artes. Universidad Autónoma del Estado de Morelos

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e010

Keywords:

Photography, Latin American, Chen, Barreto, Sancari

Abstract

The present essay analyzes the representation of the father in the editorial productionof three Latin American photographers, the Mexican Gilberto Chen, the Brazilian GilvánBarreto and the Argentine Mariela Sancari. Based on the idea that the paternal imageis constructed from the photographer’s own affections, the analysis of the imagesis articulated with the study of the affection proposed by Baruch Spinoza and RolandBarthes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Blanca Magdalena Ruiz Pérez, Facultad de Artes. Universidad Autónoma del Estado de Morelos

References

Avedon, R. (1974). Unas palabras sobre el retrato. Luna Córnea, (3), 6- 7.

Auster, P. (1990). La invención de la soledad. Barcelona, España: Edhasa.

Barthes, R. (1994). La cámara lúcida. Barcelona, España: Paidós.

Barreto, G. (2012). Mouscouzinho, Little Moscow. Recife-Pernambuco, Brasil: Tempo d’Imagem.

Berger, J.; Mohr J. (2008). Otra manera de contar. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Billingham, R. (1996). Ray’s a laugh. Recuperado de http://www.achtung.photograpy/richard-billingham-rays-a-laugh-1996

Chen, G. (1998). Los abuelos. Ciudad de México, México: Libro de autor.

Chen, G. (1993). Autorretrato. Testimonio de una curación [Obra]. Luna Córnea, (3), 120-121. Recuperado de https://issuu.com/c_imagen/docs/lunacornea_3

De Moraes, V., de Moraes, P. O. (1968). Mergulhador. Río de Janeiro, Brasil: Atelier del arte.

Didi-Huberman. G. (2014). Cuando las imágenes tocan lo real. Recuperado de https://macba.cat.uploads

Meyer, P. (1991). Fotografío para recordar [CD]. Los Ángeles, Estados Unidos.

Ruiz Pérez, B. M. (2013). El viaje de los afectos. Ponencia presentada en el II Encuentro Pensamiento y Reflexión en Fotografía. Sao Paulo, Brasil.

Ruiz Pérez, B. M. (2015). El viaje de los afectos: la representación del afecto en la fotografía familiar (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma del

Estado de Morelos, Morelos, México.

Ruiz Pérez, B.M. (2013). Entrevista a Gilván Barreto. Sao Paulo, Brasil: la autora.

Ruiz Pérez, B.M. (2017). Entrevista a Gilberto Chen. Cuernavaca, Morelos, México: la autora.

Ruiz Pérez, B.M. (2017). Entrevista a Mariela Sancari. Cuernavaca, Morelos, México: la autora.

Sancari, M. (2014). Moisés. Madrid, España: La Fábrica.

Sancari, M. (2011). Caballo de dos cabezas [Serie fotográfica]. Recuperado de htpp//latphotomaganize.com

Saramago, J. (1997). El año de la muerte de Ricardo Reis. Ciudad de México, México: Alfaguara.

Saramago, J. (1998). Todos los nombres. Ciudad de México, México: Alfaguara.

Spinoza, B. (2007). Ética, Tratado Teológico-Político. Ciudad de México, México: Porrúa.

Tarkovski, A. (1975). Poemas de El espejo. Recuperado de placard.blogspot.mx/2011/12/poemas-de-el-espejo-arseny-tarkovsky.html

Toscan du Plantier, D. (Productor) y Tarkovski, A. (Director). (1983). Nostalgia [Película]. Italia-Unión Soviética.

Published

2018-11-29

How to Cite

Ruiz Pérez, B. M. (2018). Three Latin American Photographers and the Image of the Father. The Affective Resignification of the Family Album. Arte E Investigación, (14), e010. https://doi.org/10.24215/24691488e010