Plaster Casts and their Utility. Contributions to the Knowledge of Patrimonial Assets

Authors

  • Julieta Vernieri Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.
  • Luis Disalvo Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano / Área de Museo, Exposiciones y Conservación del Patrimonio. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e007

Keywords:

Plaster casts, Moulage, misericors, stalls, cultural heritage

Abstract

The plaster calculations belong to the collection of the Museum Area, Exhibitions andConservation of the Heritage of the Faculty of Fine Arts (FBA) of the National Universityof La Plata (UNLP) are heritage pieces of great importance. From this collection, twocalculations make up our case study. These are copies of some mercies, a part thatmakes up the silhouettes of the choirs of the cathedrals. From the understanding of thecontent of the metal plates embedded in the pieces, an investigation can be made withthe intention of being able to make new contributions to the knowledge of the pieces and,thus, increase the recognition of their heritage value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julieta Vernieri, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.

Luis Disalvo, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano / Área de Museo, Exposiciones y Conservación del Patrimonio. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

References

Andruchow, M.; Bruno, M.; Disalvo, L. (2015). Los calcos de la Facultad de Bellas Artes. Un avance de investigación». Boletín de Arte, (15), 68-76. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/boa/article/view/13

Andruchow, M.; Disalvo, L. (2015). Los sellos de los calcos de la Facultad de Bellas Artes. Indicios para una pesquisa. Ponencia presentada en las VIII Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/57289

Block, E. C. (1993). Misericords in Paris and the Oise region. A catalogueguide. Hull, Inglaterra: University of Hull.

Block, E. C. (1995). The Choir Stalls of the Chateau of Gaillon. The Profane Arts of the Middle Ages, 4(1), 9-28.

Block, E. C. (1999). Reinardus: Yearbook of the International. Zürich, Suiza: Reynard Society.

Block, E. C. (2003) Corpus of medieval misericords: France. Vol. 1, Turnhout, Belgium: Brepols Publishers.

Block, E. C. (2004) Corpus of medieval misericords : Iberia, Vol. 2, Turnhout, Belgium: Brepols Publishers.

Block, E. C. (2010) Corpus of medieval misericords : Belgium and the Netherlands. Vol. 3, Turnhout, Belgium : Brepols Publishers.

Echeverría Goñi, P. L. (2012). Protagonismo de los maestros galos de la talla en la introducción y evolución del Renacimiento en Navarra. Príncipe de Viana, 73(256), 515-548. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4130287.pdf

Guérinet, A. (Ed.). (s/f). Le musée de sculpture comparée du Palais du Trocadero: du XIe au XVe siècle: Renaissance, Louis XIII, Louis XIV, Louis XV, Louis XVI: jusqu’à nos jours. París, Francia: Librairie d’Architecture et d’Art Décoratif. Recuperado de http://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?control=BVPB20090012097

Harrison, H. (2009). Technical Aspects of the Misericord. En Proceedings of the VI Biennial Colloquium Misericordia International (XIX-XLII). Turnhout, Bélgica: Brepols Publishers.

Marcou, P. F. J. (1897). Album du Musée de sculpture comparée (Palais du Trocadéro): Quatrième série: XVIème siècle. Tomo 4. París, Francia: C. Massin. Recuperado de http://bibliotheque-numerique.inha.fr/collection/item/10205-album-du-musee-de-sculpture-comparee-tome-4?offset=1

Ministère de la Culture-Musée National de la Renaissance (2007). L’Art des freresd’ Amboise- les chapelles de l’hotel de Cluny et du chateau de Gaillon. Paris, Francia: Ministère de la Culture.

Musée de Sculpture Comparée (1932). Catalogue des Moulages en vente au Musée de Sculpture Comparée. París, Francia: Museé de Sculpture Comparée. Recuperado de http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k65726001.r=Catalogue%20des%20Moulages%20Mus%C3%A9e%20de%20Sculpture%20Compar%C3%A9e.%20193

Musées Nationaux (1929). Inventaire des Moulages de Sculptures du Moyen Age, de la Renaissance et des Temps Modernes et Catalogue de Vente des Épreuves. París, Francia: Palais du Louvre.

Phillips, S.; Fergusson, S. J. (2008). Animal visual culture in the middle ages. Durham, Inglaterra: Durham University.

Tracy, C. (2009). Misericords as Interpretative Tool in the Study of Choir Stalls. En Proceedings of the VI Biennial Colloquium Misericordia International, 3-20.

Universidad de Princeton (s/f). Elaine C. Block Database of Misericords. Recuperado de https://ica.princeton.edu/misericordia/index.php

Published

2018-11-29

How to Cite

Vernieri, J., & Disalvo, L. (2018). Plaster Casts and their Utility. Contributions to the Knowledge of Patrimonial Assets. Arte E Investigación, (14), e007. https://doi.org/10.24215/24691488e007