Archive-proof Instantaneous Mem ories

Authors

  • Lucía Álvarez Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e006

Keywords:

Ephemeral, documentation on the artistic practice, bodies, archives

Abstract

In this work we want to recover and dig in the representations of archive that come out ofthe voices that frequent and invoke ways to name and resist the documentation practicesof mobilized bodies in underground poetic and politic actions during the post-dictatorship.The first part reviews the Anglophone theory that recognizes performance studies as a fieldof action, while the second part recovers the voices of protagonists and eyewitnesses of theunder related to the condition of undocumented practices, discarded memories and otherarchive-proof linguistic artifacts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucía Álvarez, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata

References

Auslander, P. (1999). Liveness: Performance in a Mediatized Culture. Londres, Inglaterra y Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Carvajal, F. (2010). Encarnar el archivo. Notas sobre archivos y artes del cuerpo. En M. García Moggia (Cord.), Archivo. Prospectos de arte (pp. 43-59). Valparaíso, Chile: Centro de Documentación de las Artes Índice.

Cuello, N. (2016). Metodologías de la decepción: Estrategias críticas para la investigación en prácticas artísticas contemporáneas y políticas sexuales. En A. C. Arias y M. D. López. (Eds.), Indisciplinas. Reflexiones sobre prácticas metodológicas en ciencias sociales (pp. 59-178). La Plata, Argentina: Club Hem editores.

Davis, F. y otros (18 de noviembre de 2014). Poéticas de la falla, archivos dañados y contraescrituras sexopolíticas de la historia del arte. Ponencia presentada en el Coloquio Internacional de una raza sospechosa: arte/archivo/memorias/sexualidades. Biblioteca de Santiago de Chile, Chile.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, España: Editorial Trotta.

Derrida J. [1987] (2009). La difunta ceniza. Buenos Aires, Argentina: Ediciones La Cebra.

Dubatti, J. (1995). Batato y el nuevo teatro argentino. Buenos Aires, Argentina: Atlántida.

Edelman, L. (2004). No Future: Queer Theory and the Death Drive. Durham, Estados Unidos: Duke University Press.

Garbatzky, I. (2013). Los ochenta recién vivos. Poesía y performance en el Río de La Plata. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.

Marcus, G. (2012). El basurero de la historia. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Moreno, M. (28 de diciembre de 2003). La generación del ochenta. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-1149-2003-12-28.html

Muñoz, J. E. (2008). Ephemera as evidence: Introductory Notes to Queer Acts. Women & Performance: a journal of feminist theory, 8(2), 5-16. doi: 10.1080/07407709608571228

Noy, F. (2001). Te lo juro por Batato. Buenos Aires, Argentina: Libros del Rojas.

Lucena, D. (2014). Estrategia de la alegría. En Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina (pp. 117-121). Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Lucena D. y Laboureau, G. (Comps.). (2016). Modo mata moda. Arte, cuerpo y (micro)política en los 80. Recuperado de http://hdl.handle.net/10915/63246

Phelan, P. [1993] (1997a). Unmarked: The Politics of Performance. Londres, Inglaterra: Routledge.

Phelan, P. (1997b). Mourning Sex: Performing Public Memories. Londres, Inglaterra y Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Pustianaz, M. (2013). Un/Archive. En G. Borggreen y R. Gade (Eds.), Performing Archives/ Archives of Performance (pp. 465-480). Copenhagen, Dinamarca: Museum Tusculanum Press.

Schneider, R. (2011). In the meantime: performance remains. En Performing remains. Art and War in Times of Theatrical Reenactment (pp. 87-110). Londres, Inglaterra y Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Suárez, M. (2016). La noche de los ochenta era divina. En D. Lucena y G. Laboureau (Comps.), Modo mata moda. Arte, cuerpo y (micro)política en los 80 (pp. 163-173). Recuperado de http://hdl.handle.net/10915/63246

Published

2018-11-29

How to Cite

Álvarez, L. (2018). Archive-proof Instantaneous Mem ories. Arte E Investigación, (14), e006. https://doi.org/10.24215/24691488e006