This Is Not a Thesis, or Is It?

An Approach to Expanded Academic Writing

Authors

  • Mariana Mussetta Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Villa María, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e123

Keywords:

expanded academic writing, artistic practice, academicity, multimodality, performativity

Abstract

Based on academicness as a gradable textual property and a complex, holistic and relational construct (Molinari, 2022), we explore the emergence of an expanded academic writing that aims to account for research involving artistic practice. Thus, we theoretically support the inclusion of multimodal, non-linear and/or performative materialities, displays and formats, especially in the thesis genre, for the construction of knowledge that, due to their experiential and processual nature, is usually excluded from hegemonic academic writing. From this perspective, we encourage the validation of the production and communication of knowledge through experimentation with other discourses and languages traditionally not considered in more conventional academic contexts. The difference, it is argued, is not aesthetic but epistemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aarseth, E. J. (1997). Cybertext: Perspectives on ergodic literature [Cibertexto: Perspectivas sobre la literatura ergódica]. JHU Press.

Barthes, R. (1998). El placer del texto y lección inaugural. Siglo XXI Editores.

Carlino, P. (noviembre de 2006). La escritura en la investigación [Objeto de conferencia]. Seminario Permanente de Investigación de la Maestría en Educación de la UdeSA. http://hdl.handle.net/10908/531

Estima, S. (2020). Multimodal meaning making and the doctoral dissertation: An exploration of academic forms [La creación de significado multimodal y la tesis doctoral: una exploración de las formas académicas] [Tesis de Doctorado, Universidad de Illinois]. http://hdl.handle.net/2142/109377

Hallet, W. (2009). The Multimodal Novel: The integration of modes and media in novelistic narration [La novela multimodal: la integración de modos y medios en la narración novelística]. En S. Heinen y R. Sommer (Eds.), Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research [La narratología en la era de la investigación narrativa interdisciplinaria] (pp. 129–153). Walter de Gruyter.

Kozak, C. (2017). Literatura expandida en el dominio digital. El Taco en la Brea, 4(6), 220–245.

Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication [Multimodalidad: un enfoque semiótico social de la comunicación contemporánea]. Routledge.

Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication [Discurso multimodal: los modos y medios de la comunicación contemporánea]. Arnold Publishers.

Lundin, A. (2019). Finding wonderland. Artistic identity as a way of being [Encontrando el País de las Maravillas: la identidad artística como forma de ser] [Tesis de Maestría, Universidad Simon Fraser]. Repositorio Institucional. https://summit.sfu.ca/taxonomy/term/1174?page=6

Merandy, J. (2019). Vanishing Leaves: A study of Walt Whitman through location-based mobile technologies [Hojas que se desvanecen: un estudio sobre Walt Whitman a través de tecnologías móviles basadas en la ubicación] [Tesis de Doctorado, City University of New York]. https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/3218

Molina, M. E. y Carlino, P. (2013). Escribir y argumentar para aprender: las potencialidades epistémicas de las prácticas de argumentación escrita. Texturas, 13(1–13), 16–32.

Molinari, J. (2022). What makes writing academic: Rethinking theory for practice [¿Qué hace que la escritura sea académica? Repensar la teoría para la práctica]. Bloomsbury Academic.

Mussetta, M. (2025). El texto autoconsciente: Performar la escritura en la academia. En C. B. da Costa, E. Rodrigues y K. Santos Almeida (Eds.), Pensar, montar leitura e escrita em educação [Pensar, montar lectura y escritura en educación] (pp. 265–280). Editora CirKula LTDA.

Mussetta, M. y Bouhaben, M. A. (2025). Entrevistas performadas a María Ptqk, Michael Schwab y Josu Larrañaga Altuna: Puesta en diálogo entre proyectos editoriales experimentales en investigación artística. Accesos: Revista de investigación artística, (8), 154–155.

Mussetta, M., Adó, M. D. L. y Peixoto, B. L. (2021). La escritura académica fuera de sí: la multimodalidad como potencia expansiva. Educação e cultura contemporânea: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá, 18(54), 382–400.

Niedderer, K. (2009). Relating the production of artefacts and the production of knowledge in research [Relacionando la producción de artefactos y la producción de conocimiento en la investigación]. En N. Nimkulrat y T. O’Riley (Eds.), Reflections and connections: On the relationship between creative production and academic research [Reflexiones y conexiones: sobre la relación entre la producción creativa y la investigación académica] (pp. 59–67). University of Art and Design Helsinki.

Ortiz-Ocaña, A. (2018). La configuración de la tesis doctoral: su estructura, redacción, defensa y publicación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2), 102–131.

Pelias, R. (2016). An alphabet of performative writing [Un alfabeto de la escritura performativa]. Routledge.

Ré, A. (2022). d3$r3f(x) (desreferenciabilización). En D. Parente, A. Berti y C. Celis (Coords.), Glosario de filosofía de la técnica (pp. 149–154). Ediciones La Cebra.

Rojo, P. (2019). The decline of choreography and its movement: a body’s (path)way [El declive de la coreografía y su movimiento: el camino de un cuerpo] [Tesis de Doctorado, Universidad de Estocolmo]. https://www.researchcatalogue.net/view/727172/727173/2004.800048828125/0

Scolari, C. A. (Ed.). (2015). Ecología de los medios. Editorial Gedisa.

Snowber, C. (2016). Embodied inquiry: Writing, living and being through the body [Investigación encarnada: escribir, vivir y ser a través del cuerpo]. Springer.

Sousanis, N. (2015). Unflattening [Desaplanamiento]. Harvard University Press.

Stewart, P. R. R. (2015). Indigenous architecture through indigenous knowledge: dim sagalts’ apkw nisiḿ [together we will build a village] [Arquitectura indígena a través del conocimiento indígena: dim sagalts’ apkw nisiḿ. juntos construiremos una aldea] [Tesis de Doctorado, Universidad de British Columbia]. https://doi.org/10.14288/1.0167274

Williams, A. (2019). My gothic dissertation: A podcast [Mi tesis gótica: un podcast] [Tesis de Doctorado, Universidad de Iowa]. https://doi.org/10.17077/etd.8a8q-65dh

Published

2025-12-15

How to Cite

Mussetta, M. . (2025). This Is Not a Thesis, or Is It? An Approach to Expanded Academic Writing. Arte E Investigación, (28), e123. https://doi.org/10.24215/24691488e123