From Vulnerable Neighborhood to Museums

The Right to Art at The Popular Library La Carcova

Authors

  • Yanina Soledad Amarilla Universidad Nacional de La Matanza, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e122

Keywords:

Popular Library La Carcova, aesthetic experiences, policy, rights, museums

Abstract

This paper reflects on the relationship between art, aesthetic experiences, rights and museums, which are considered public spaces, in vulnerable contexts. It focuses on the Popular Library La Carcova, which has been operating since 2012 in José León Suárez, one of the most vulnerable areas of the General San Martín municipality in Buenos Aires. Specifically, the paper analyses the work carried out between 2016 and 2019 in three public museums in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA): the National Museum of Fine Arts (MNBA), the Benito Quinquela Martín Museum, and the Eduardo Sívori Museum of Fine Arts. Based on interviews and participant observation in the study area, we hypothesise that these aesthetic experiences constitute a right to art in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amarilla, Y. S. (2019). El derecho al arte y el arte como promotor de derechos: La experiencia de la Biblioteca Popular La Carcova [Tesis de maestría, IDAES-UNSAM, Mimeo]. https://ri.unsam.edu.ar/bitstream/123456789/1160/1/TMAG_IDAES_2019_AYS.pdf

Amarilla, Y. S. (2023). Experiencias artístico-estéticas, comunidad y política en la Biblioteca Popular La Carcova. Síntesis Clave. Centro de Investigaciones Sociales. Universidad Nacional de La Matanza. https://cis.unlam.edu.ar/index.php?seccion=-1&accion=difusion&idDestacado=113

Benjamin, W. (2016). Libro de los pasajes. Akal.

Bergliaffa Pérez, M. (6 de noviembre de 2016). De la Cárcova. El artista fundacional despliega su obra clásica. Homenaje por los 150 años de su nacimiento. Diario Clarín. http://noticias.unsam.edu.ar/wp-content/uploads/2016/11/delacarcova.pdf

Bourdieu, P. y Darbel, A. (2012). El amor al arte: Los museos de arte europeo y su público. Prometeo Libros.

Chorovicz, E. (Productor). (11 de diciembre de 2018). Autorretratos - Ernesto de la Cárcova [Archivo de video]. Canal (á). https://www.youtube.com/watch?v=FRf6nFb6trs

Cultura UNSAM. (1 de diciembre de 2016). Sin pan y sin trabajo - Cárcova [Archivo de video]. YouTube.

Liceaga, M. (23 de septiembre de 2015). La biblioteca de Waldemar. Revista Anfibia. Universidad Nacional de San Martín. http://www.revistaanfibia.com/cronica/la-biblioteca-de-waldemar/

Malosetti Costa, L. (2001). Los primeros modernos: Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.

Malosetti Costa, L. (2018). Ernesto de la Cárcova, viejas y nuevas utopías. Revista Temas, (2018), 19–28.

Ortega, M. (2017). Cárcova: Historias marcadas por la violencia institucional. Ediciones de la Caracola.

Rancière, J. (2013). El espectador emancipado. Manantial.

Richard, N. (2014). Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte: Leonor Arfuch, Ticio Escobar, Néstor García Canclini, Andrea Giunta. Ediciones Universidad Diego Portales.

UNSAM. (2 de noviembre de 2016). Entrevista a Sergio Medrano en Muestra homenaje Ernesto de la Cárcova [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/FRf6nFb6trs

Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I. Los problemas teórico-epistemológicos. Centro Editor de América Latina.

Published

2025-12-15

How to Cite

Amarilla, Y. S. . (2025). From Vulnerable Neighborhood to Museums: The Right to Art at The Popular Library La Carcova. Arte E Investigación, (28), e122. https://doi.org/10.24215/24691488e122