Escuchar la guerra del Chaco Boreal
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e115Keywords:
sound history, Chaco war, aural devicesAbstract
Listen to the Chaco Boreal war In this text we expose the research results of the multidimensional analysis on the musical practices and sonorities from the Chaco Boreal war. The Chaco Boreal war encompasses the intersection between the transnational media system and the technological armament of the 1930s. Those sounds were opposed to the cultural societies who inhabited the Chaco Boreal region: indigenous, colonies and forest workers. The analysis units are the musical practices and the war sounds. We use the dialectic of the narrative processes in complex systems, the sound archeology and the recent history —oral testimony, photography and audiovisual source— as theory tools. The results include organological descriptive indices and direct reference.Downloads
References
Alegre González, L. (2021). Más allá de la abyección aural. Hacia una escucha híbrida de la diferencia.
Alegre González, L. y García J. D. (coord.), Sonido, escucha y poder, (pp. 11-23), UNAM.
Attali, J. (1995). Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música. Siglo XXI.
APCOB. Riester, J. (Director) (2005). Iyambae- Ser libre. La Guerra del Chaco 1932-1935. [documental]. Youtube. https://youtu.be/poweaLthtTY?si=SEI3AnRIZHqP9zFe
Boettner, J. M. (2008). Música y músicos del Paraguay. BGS.
Bufkin, W. A. (1973). Union Bands of the Civil War (1862-1865): Instrumentation and Score Analysis. (Volumes I and II) LSU Historical Dissertations and Theses. [Bandas de la Unión de la Guerra Civil (1862-1865): Instrumentación y Análisis de partituras. (Volúmenes I y II) Disertaciones y tesis históricas de la LSU] 2523. https://repository.lsu.edu/gradschool_disstheses/2523
Castro, M. A. (1934). La Guerra destruyó en el Chaco una grandiosa obra de amor y civilización llevada a cabo por los franciscanos. El Hogar, 30(1302). Editorial Haynes. https://doi.org/#?page=42
Corbin, A. (2016). Historia del silencio. Del renacimiento a nuestros días. Acantilado.
Dalla-Corte Caballero, G. (2010). La Guerra del Chaco. Ciudadanía, Estado y Nación en el siglo XX. La crónica fotográfica de Carlos de Sanctis. Prehistoria Ediciones.
Daughtry, J. M. (2015). Listening to War. Sound, music, trauma and survival in wartime Iraq. [Escuchando la guerra. Sonido, música, trauma y supervivencia en Irak en tiempos de guerra]. Oxford University Press.
Feiereise, F. & Merley Hil, A. (2012). Germany in the loud Twentieth Century. An Introduction. [Alemania en el alto siglo veinte]. Oxford University Press.
Funes, R. (Director) (1932). Museo del Cine Pablo Ducrós Hicken. En el infierno del Chaco. https://youtu.be/lTBzfD3necY?si=IK9MrAaNJKoBXZpR
García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Gedisa.
Hernández, J. L. (2020). La oposición a la guerra del Chaco (1928-1935). Newen Mapu.
Las Heras, F. (1933). Quince días en las trincheras paraguayas del Chaco dan este sangriento puñado de anécdotas. Tiempo Argentino. Semanario popular ilustrado, 23 (1188), 4-46. Empresa Editorial Hayes. https://doi.org/#?page=2
McWhirter, Ch. (2012). Battle Hymns. The power and popularity of music in the civil war. [Himnos de batalla. El poder y la popularidad de la música en la guerra civil] Chapel Hill.
Méndez Castillo, F. (2010). Ruido de la aviación militar y sus efectos sobre el corazón de las tripulaciones y personal de tierra. [Tesis doctoral], E.T.S.I. Industriales (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.3707
Nancy, J. L. (2007). A la escucha. Amorrortu editores.
Ocho Gautier, A. M. (2014). Aurality. Listening and Knowledge in Nineteenth-Century Colombia. [Auralidad. Escucha y conocimiento en la Colombia del siglo XIX]. Duke University Press.
Rapoport, M. (2015). Historia oral de la política exterior argentina (1930-1966). Octubre.
Richard, N. (Comp.) (2008). Mala Guerra: Los indígenas en la Guerra del Chaco (1932- 1935). Museo del Barro, ServiLibro & CoLibris.
Rivas, F. (2018). Arqueología y dispositivo sonoro: tecnología aural. Artnodes, (21), 136- 145. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i21.3179
Samaja, J. ([2004] 2023). Epistemología de la salud. Reproducción social, subjetividad y transdisciplina. Lugar.
Sapienza, A. (2018). The Chaco air war. The first modern air war in Latin America [La guerra aérea del Chaco. La primera guerra aérea moderna en América Latina]. Helion & Company.
Seiferheld, A. (1985). Álbum gráfico de la guerra del Chaco. El lector.
Schafer, M. (1977). The soundscape: our sonic environment and the turning point of the world [El paisaje sonoro: nuestro entorno sonoro y el punto de inflexión del mundo]. Destiny books.
Stern, J. (2003). The Audible Past. Cultural origins of sound reproduction [El pasado audible. Orígenes culturales de la reproducción del sonido]. Duke University Press.
Tańczuk, R. & Wieczorek, S. (2018). Sounds of War and Peace Soundscapes of European Cities in 1945. [Sonidos de guerra y paz Paisajes sonoros de las ciudades europeas en 1945]. Peter Lang.
Washburn, Ch. (1871). The history of Paraguay, with notes of personal observation and reminiscence of diplomacy under difficulties. [La historia del Paraguay, con notas de observación personal y reminiscencias de la diplomacia en dificultades]. University Press: Welch, Bigelow, & Co., Cambridge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.