audio Perspectives of Deep Mexico
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e114Keywords:
sound dimension, politicity of listening, musical cultures, deep Mexico, native peoplesAbstract
The political dimension of musical practices is an essential field of reflection and discussion within and beyond the academy, an issue that cannot be postponed in the field of music and arts education. This requires a broad interdisciplinary horizon that allows us to delve into the different levels of articulation of these musical practices. The present text flourishes with the interest of underlining the relevance of the political space of the auditory dimension, as a significant part of any musical practice, in the transformation of society and the world. In this case, the auditory perspectives of deep Mexico are approached with the aim of showing how, through the sonic dimension and listening itself, continuity and presence are given to the matrix cultures of Mexico, strongly linked to the environments of life.Downloads
References
Attali, J. (1995). Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. Siglo XXI.
Benjamin, W. (2008). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Universidad Autónoma de la Ciudad de México/ ITACA.
Bonfil, G. (1988). La teoría del control cultural en el estudio de procesos étnicos. Anuario Antropológico, (86), 13-53.
Bonfil, G. (1990). México profundo. Una civilización negada. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/ Grijalbo.
Cáceres, A. (1997). Alucinógenos musicales y música alucinógena. En A. Chamorro (Ed.), Sabiduría Popular (pp. 143-149). El Colegio de Michoacán.
Camacho, G. (2010). Culturas musicales del México Profundo. En A. Recasens y C. Spencer (Eds.), A tres bandas. Mestizaje, sincretismo e hibridación en el espacio sonoro iberoamericano (s. XVI-XX) (pp. 27-36). Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cultura de España - Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.
Camacho, G. (2011). Del oratorio al fandango: la subversión del orden social. En Programa de Desarrollo Cultural de Tierra Caliente, Las músicas que nos dieron patria. Músicas regionales en las luchas de Independencia y Revolución (pp. 43-62). Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Carmona, K. (2024). Una aproximación etnográfica del metal prehispánico o folk metal en la escena del metal en la Ciudad de México. [Tesis Licenciatura en Etnomusicología, Facultad de Música, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2024/ene_mar/0853105/Index.html
Castillo, V. (2011). La banda en transición. Música e identidad en San Jerónimo Amanalco. [Tesis Maestría Música-Etnomusicología, Programa de Posgrado en Música, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2012/enero/0676386/Index.html
Díaz, F. (2014). Escrito: Comunalidad, energía viva del pensamiento mixe. Universidad Nacional Autónoma de México.
Eliade, M. (1998). Lo sagrado y lo profano. Paidós.
Feld, S. (2013). Una acustemología de la selva tropical. Revista Colombiana de Antropología, 49(1), 217-239.
García de León, A. (2009). Fandango, El ritual del mundo jarocho a través de los siglos. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/ Programa de Desarrollo Cultural del Sotaveno.
González, J. P. (2011). Colonialidad y poscolonialidad en la escucha: América Latina en el Cuarto Centenario. En C. Aharonián (Ed.), Música, musicología y colonialismo (pp. 81 100). Centro Nacional de Documentación Musical Lauro Ayestarán.
Gutiérrez, T. (2024). El baile de las malinches: la presencia de la Jota en la Danza de la Pluma de Teotitlán del Valle. En E. Espuny (Coord.), La Jota als Territoris de Parla Catalana. Tercer Congrés de la Jota [La Joya en los territorios de habla catalana. Tercer Congreso de la Jota]. Afers.
Hernández, M. (2020). John Cage y la política del silencio. Una aproximación a 4'33''. [Conferencia plenaria]. 1.º Congreso Internacional de Intervención Psicosocial, Arte Social y Arteterapia. De la creatividad al vínculo social. http://hdl.handle.net/10201/89767
Horkheimer, M. (1973). Crítica de la razón instrumental. Sur.
Jáuregui, J. (1997). El concepto de plegaria musical y dancística. Alteridades, 7(13), 69-82.
Lewy, M. (2017). About Indigenous Perspectivism, Indigenous Sonorism and the Audible Stance. Approach to a Symmetrical Auditory Anthropology [Acerca del Perspectivismo Indígena, el Sonorismo Indígena y la Postura Audible. Aproximación a una Antropología Auditiva Simétrica]. El oído Pensante, 5(2). http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/oidopensante/article/view/7491/6703
Maturana, H. (1988). Ontología del conversar. Revista Terapia Psicológica, 7(10), 15-21.
Molino, J. (2011). El hecho musical y la semiología de la música. En S. González y G. Camacho. Reflexiones sobre Semiología Musical. (pp. 112-172). Escuela Nacional de Música, Universidad Nacional Autónoma de México.
Morgan, L. (1987). La sociedad primitiva. Ediciones Endymión.
Nattiez, J.J. (2011). De la semiología musical a la semiología musical. El modelo tripartito ejemplificado en La Cathédrale Engloutie de Debussy. En S. González y G. Camacho, Reflexiones sobre Semiología Musical (pp. 14-51). Escuela Nacional de Música, Universidad Nacional Autónoma de México.
Ochoa, A. M. (2014). Aurality: Listening and Knowledge in Nineteenth-Century Colombia [Auralidad: Escucha y conocimiento en la Colombia del siglo XIX]. Duke University Press.
Sánchez, H. (2018). Bolomchon Reloaded: dialogismo entre lo local y lo global en la escena musical juvenil del bats'i rock en Los Altos de Chiapas. [Tesis Licenciatura en Etnomusicología, Facultad de Música, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2018/noviembre/0783085/Index.html
Schaeffer, P. (1996). Tratado de los objetos musicales. Alianza Música.
Schafer, M. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Un manual para el maestro de música moderno. Ricordi.
Seeger, A. (2004). Why Suyá Sing. A Musical Anthropology of an Amazonian people [Por qué cantan los Suyá. Antropología musical de un pueblo amazónico]. University of Illinois Press.
Taylor, D. (2017). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.