interested Practices in Art-Science:
The Work of Luciana Paoletti
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e111Keywords:
art and science, interest, posthumanism, anthropoceneAbstract
This paper focuses on the question of interest within scientific-aesthetic practices, based on the work of the artist and biologist Luciana Paoletti. Modernity understands this as a kind of subjective contamination, which undermines the objectivity of the object of study. Its challenge not only made invisible the exploratory and affective character under which science is developed, but at the same time found in the aesthetic discipline a correlate capable of reinforcing the production of a representative, free, proprietary and autonomous subject. However, posthumanism and new materialisms provide us with new conceptual tools to address the interested forms of art and science.Downloads
References
Agamben, G. (2006). Lo Abierto. El hombre y el animal. Adriana Hidalgo.
Arts and culture. (s. f.). Biogeneradores de Microbestias (Proyecto Microbestiario del Paraná). https://artsandculture.google.com/asset/biogeneradores-de-microbestias-proyecto-microbestiario-del-paran%C3%A1-microbeast-biogenerators-paran%C3%A1-microbestiary-project-luciana-paoletti/awE6F4yZPvHcsQ?hl=es
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning [Encuentro con el universo a mitad de camino. Física cuántica y el entrelazamiento de la materia y el significado]. Duke University Press.
Billi, N., Fleisner, P. y Lucero, G. (2020). El feminismo en los límites de la razón extractivista: Una intervención desde el materialismo posthumano. Red Argentina de Grupos de Investigación en Filosofía; Ideas, (11), 103-109.
Buck Morss, S. (2014). Walter Benjamin. Escritor Revolucionario. La marca editora.
Centro de Documentación Visual (22 de marzo de 2024). Luciana Paoletti / Florencia Blazquez [Archivo de video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pRP4pa-Yw70
Colectiva Materia. (2021). Interrupciones e interferencias multiespecie. La redistribución de la agencia en algunas prácticas artísticas contemporáneas. Heterotopías, 4(8), 1-19. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/36174
Del Castillo, R. y Del Cano, G. (2006). Las ilusiones de la estética. En T. Eagleton, La estética como ideología (pp. 9-44). Editorial Trotta.
Despret, V. (2021). A la salud de los muertos. Relatos de los que quedan. Cactus.
Eagleton, T. (2006). La estética como ideología. Trotta.
Fleisner, P. (2022). Cosmoestética del afuera. Extranjeridad poshumana en dos obras de Claudia Fontes. Aisthesis, (72), 201-215.
Gilbert, S. F., Sapp, J. y Tauber, A. I. (2012). A symbiotic view of life: we have never been individuals [Una visión simbiótica de la vida: nunca hemos sido individuos]. Q Rev Biol, 87(4), 325-341. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23397797/
Haraway, D. (2019). Las promesas de los monstruos. Ensayos sobre Ciencia, Naturaleza y Otros inadaptables. Holobionte Ediciones.
Hernández García, I. (2019). Estética posthumana: hacia una indeterminación en la relación arte, ciencia y tecnología. Estudios curatoriales, teoría, critica, historia, 6(8), 3-5. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/rec/article/view/629
Kant, I. (1999). Crítica del juicio seguida de las observaciones sobre el asentimiento de “Lo bello y lo sublime” (A. García Moreno y J. Rovira, Trad.). Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. (Trabajo original publicado en 1876).
Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Consonni.
Latour, B. (2017). Cara a cara con el planeta. Siglo XXI.
Latour, B y Stengers, I. (2017). La esfinge de la obra. En E. Souriau Los diferentes modos de existencia. Cactus.
Le Guin, U. (2021). La teoría de la Bolsa como origen de la Ficción. Oficios varios.
Martin, N. (2020). Retratos cultivados: Visiones (microorgánicas y simpoiéticas) del cuerpo en la obra de Luciana Paoletti. Index, (10), 126-142. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/173253
Nietzsche, F. (2005). Genealogía de la moral.Alianza.
Paoletti, L. (s. f.). Visible in visible. https://visible-in-visible.blogspot.com/
Souriau, E. (2017). Los diferentes modos de existencia. Cactus.
Souriau, E. (2021). Tener un alma. Ensayo sobre las existencias virtuales. Cactus.
Stengers, I. (2022). Reactivar el sentido común, Whitehead en tiempos de debacle. Fondo de Cultura Económica.
Stubrin, L. (2021). Bioarte. Poéticas de lo viviente. Ediciones UNL. Universidad Nacional de Entre Ríos. (2020). Luciana Paoletti, mostrar la belleza de lo invisible. http://rio-srv-3.fcedu.uner.edu.ar/luciana-paoletti-mostrar-la-belleza-de-lo-invisible/
Yeregui, M. (2017). Prácticas co-creativas. Descolonizar la naturaleza. Artlogie Recherche sur les arts, le patrimoine et la littérature de l’Amérique latine, (11). https://journals.openedition.org/artelogie/1601
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.