Research and Methodological Development

Biographical Narrative Method in Visual Arts

Authors

  • Betina D’Angelo Universidad Nacional de las Artes
  • Virginia D’Angelo Universidad Nacional de las Artes
  • Miriam Kirzner

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e106

Keywords:

Biographical narrative method, work setting, collaborative research

Abstract

This article presents research by faculty from the Department of Visual Arts at the National University of the Arts on adapting the Biographical Narrative Method (BNM) to work with one’s own visual arts creations. In the first stage, a typology of graduation theses was created with three categories based on the role the artwork plays in narrating the experience, revealing new meanings in the studied work. In the second stage, a detailed analysis was conducted with references, enriching the hermeneutic process with new interpretations of the works. In the third stage, the method’s steps were systematized through shared practice, allowing the development of interpretative skills and recognizing this hermeneutic approach as a guiding strategy through the Collaborative Research Work Environment (CRWE).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C. (1968). Niños [Pintura]. Fundación Arte de las Américas. https://fadla.org/artistas/carlos-alonso/

Aisenberg, D. (2012). Libro sobre artistas. Los sentidos. Adriana Hidalgo Editorial.

Bruner, J. S. (2013). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Fondo de Cultura Económica.

D’Angelo, B., D’Angelo, V., Kirzner, M. y Marchetti, O. (2020). Investigar en Arte sobre la propia obra: desarrollo de una adaptación del método biográfico narrativo (MBN) en la investigación en arte sobre la propia obra. Editorial FEDUN.

Klein, I. (2008). La Ficción de la Memoria: La narración de historias de vida. Prometeo Libros.

Kristeva, J. (2004). Poderes de la perversión: ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Siglo Veintiuno Editores.

López de Nelson, E. A. (1926). En torno mío: primer libro de lectura corriente. Coni.

Luque, L. (2023). Infancias Adentro, Infancias Afuera [Trabajo final del Seminario Taller de Tesis Cátedra Betina D'Angelo]. Departamento de Artes Visuales, Universidad Nacional de las Artes, Buenos Aires, Argentina.

Nicastro, S. (2015). El espacio de la práctica: Intermediación y Terceridad. Educación, Formación e Investigación. Educación, Formación e Investigación, 1(1), s/n. https://practicasprofesionalesunsa.files.wordpress.com/2015/05/nicastro-el-espacio-de-laprc3a1ctica.pdf

Porta, L. (2010). La investigación biográfico narrativa en educación: entrevista a Antonio Bolívar. Revista de Educación, 1, pp. 201-212. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/14

Skliar, C. y Larrosa, J. (Eds.) (2016). Experiencia y alteridad en educación. FLACSO Argentina.

Spinoza, B. (2002). Ética, demostrada según el orden geométrico (1.ª ed.). Colihue.

Tatián, D. (2018). Spinoza, filosofía de la liberación. Scienza & Politica. Per Una Storia Delle Dottrine [Ciencia y Política. Para una historia de las doctrinas], 30(58), 115-130. https://doi.org/10.6092/issn.1825-9618/8394

Tatián, D. (2022). Spinoza y el arte. Editorial Las Cuarenta.

Published

2024-09-23

How to Cite

D’Angelo, B., D’Angelo, V., & Kirzner, M. . (2024). Research and Methodological Development: Biographical Narrative Method in Visual Arts. Arte E Investigación, (25), E106. https://doi.org/10.24215/24691488e106