A Man Is Whatever Room He’s In

Pete Campbell and The Masculine Domesticity in Mad Men

Authors

  • Milagros Villar Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e104

Keywords:

Classic Cinema, Gender, Affects, Architecture

Abstract

This work will try to analyze the character of Pete Campbell in Mad Men as a thresholdcharacter to think about the classic categories in the post-war masculinity. Narratively, spatially and visually the series build him in tension regarding the classic ways of inhabiting the public and the private for masculine characters. When problematizing the notion of domestic masculine space, we will work on the descriptions of the forms and architectonic materialities through which the character transits as potentiators or inhabilitators of affective potencies or expressions of sensibility. The display of antique architectures which dialogue with modern and functional forms, produces spatiotemporal thresholds where history, architecture and cinema enable new ways of looking at gender/genre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, S. (2006). Fenomenología queer. Duke University Press.

Barkman, A. J. (2010). Mad Women: Aristóteles, Segunda ola del feminismo y las mujeres de Mad Men. En Rod Carveth and James B. South (Comp.) Mad men y filosofía: nada es lo que parece. John Wiley & Sons, Inc.

Bruno, G. (2014). Superficie. Materia de estética, materialidad y medios. University of Chicago Press.

Cook, F. (Director) (1956). Patterns. United Artists

French, S. (2011). Les tenés que hacer saber que clase chico sos y ellas sabrán que clase de chica ser: Identidad de Género y Fantasía en Mad Men. En M.Á. Pérez-Gómez (Comp.) Previously On. Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión. Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.

Goodlad, L. M. E., Kaganovsky, L. y Rushing, R. A. (Eds.). (2013). Mad Men, Loco Mundo: Sexo, Política, Estilo y los años 60. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv120qtws

Johnson, N. (Director) (1956). The man in the grey flannel suit. 20th Century Fox.

Mulvey, L. (1975). Placer visual y cine narrativo. Screen 16, 3 (otoño).

Preciado, P. (2021). Pornotopia. Arquitectura y sexualidad en Playboy durante la guerra fría. Anagrama.

Sanchez Renieblas, S. (2012). Mujeres en el hogar y mujeres en el lugar de trabajo en Mad Men de Matthew Weiner. Investigaciones Feministas, vol. 3, annual 2012.

Schleier, M. (2009). Cine de rascacielos: arquitectura y género en el cine norteamericano. University of Minnesota Press.

Taylor, M. (2009). El pasado no es lo que solía ser: los complejos hogares de Mad Men. Jump Cut: A Review of Contemporary Media, No. 51, primavera. https://www.ejumpcut.org/archive/jc51.2009/mad-men/text.html

Weiner, M. (Creador) (2007-2015). Mad Men. AMC.

Williams, L. (1991). Cuerpos fílmicos: género, sexo y exceso. Film Quarterly Vol. 44, N° 4, verano.

Wise, R. (Director) (1954). Executive Suite. Metro-Goldwyn-Mayer.

Published

2023-12-21

How to Cite

Villar, M. . (2023). A Man Is Whatever Room He’s In: Pete Campbell and The Masculine Domesticity in Mad Men. Arte E Investigación, (24), e104. https://doi.org/10.24215/24691488e104