The Performative in Visual Arts

Methodological Reading of The Category Construc

Authors

  • Lucía Wood IPEAL - Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e103

Keywords:

Performativity, Visual arts, Methodology, Research

Abstract

This article is part of the research project The performative turn in visual arts. About bodies, spaces and objects put into action (I+D 2020-2024, IPEAL, FDA-UNLP). I am interested in analyzing the process of operationalizing the performative, based on the analysis of what has been done during the workshop we carried out as part of the project activities. My intention is to be able to shed light on the aspects and categories that insist from what emerged, produced and analyzed during the Workshop. By reconstructing and analyzing this constructive process, I am interested -in line with and propitiated by the present project-, to think about the methodology in the investigative practice performative way, as implementation of strategies and tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aráoz N. (2020). Sueño sólido [instalación]. Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

Bourdieu, P. (2003). El oficio del científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Ed. Anagrama.

Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular. En Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (ReLMeCS). Juliodiciembre 2012, vol. 2, nº 2, pp.22-52. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5653/pr5653.pdf

Casile R. (2018). Trampa de vocales [instalación sonora]. ArteBa 2018, Barrio Joven, y Acéfala Galería.

Costantino N. (2015, 2016). Rapsodia inconclusa [instalación]. Museo de Arte Contemporáneo de Rosario y Fundación Fortabat.

De Loof S. (2019). ¿Sentiste hablar de mí? Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

Dillon V. (2015). Esa presencia [cerámica]. Centro Argentino de Arte Cerámico.

Erlich L. (2019). La pileta [instalación]. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires.

Fabiâo, E. (2019). Performance y precariedad. En El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas. Hang B. & Muñoz A. compiladoras. Caja Negra ediciones.

Faur F. (2021). Afiche me aburre/me calienta [intervención gráfica urbana]. Vía Pública, Palermo y Villa Crespo, Buenos Aires.

Fischer-Lichte, E. (2017). Estética de lo performativo. Ed. Abada.

Gallardo A. (2015). Extracto de un fracasado proyecto [instalación]. Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

Ježik E. (2019). Dispersas las fuerzas se debilitan [arte impreso/instalación/performance]. Parque de la Memoria.

Lamas A. (2019). Lo que yace en la sombra. Deriva de plantas en tiempo [libro de artista]. Espacio Cultural Néstor Juan Faré.

Le Parc J. (2019). Le Parc. Un visionario. Centro Cultural Kirchner.

M.A.F.I.A. (2017). Señores jueces: nunca más. [Intervención fotográfica en las redes sociales]. Redes sociales de Argentina.

Margolles T. (2017). Tela sumergida en pozo de un chircal de Juan Frío [instalación/ cerámica]. Museo de Arte Moderno de Bogotá.

Samaja, J. (1993). Epistemología y Metodología. Ed. EUDEBA.

Saraceno T. (2017). Cómo atrapar el universo en una araña [instalación]. Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

Tu K.K. & PELU S.A. (2019). Rombotodo [arte gráfico/impreso/instalaciones]. Sala Microespacio, Museo Provincial de Bellas Artes.

Wall J. (2019). Proyecto 4/44 [performance/cerámica]. Centro de Arte de la Universidad Nacional de La Plata.

Ynoub, R. (2014). Cuestión de Método. Apuntes para una metodología crítica. Cengage Learning Editores.

Published

2023-12-21

How to Cite

Wood, L. . (2023). The Performative in Visual Arts: Methodological Reading of The Category Construc. Arte E Investigación, (24), e103. https://doi.org/10.24215/24691488e103