Dark Academia: The Aestheticization of Knowledge

A Trend as A Symptom of Hypermodernity, Eurocentrism and Nostalgia

Authors

  • Tadeo Masís-González Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e102

Keywords:

Sociology of Trends, Contemporary Culture, Aesthetic, Knowledge, Dark Academia

Abstract

Aesthetics have recently become popular on social media such as TikTok and Instagram, and more specifically those that evoke lifestyles of the past. This article addresses the Dark Academy aesthetic as a relevant case of this phenomenon, whose particularity is that it is a trend that offers an aesthetic representation of knowledge. The focus of this research is the relationship between this trend and other phenomena of contemporary society. Thus, a link is established between the Dark Academy and retrospective culture, hypermodernity and the persistence of Eurocentrism in Western thought, so that it is possible to carry out a detailed understanding of the way in which knowledge is aestheticized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrew, S. (29 de enero de 2022). A guide to ‘Dark academia,’ the TikTok-popular aesthetic with preppy style and an intellectual focus [Una guía para la ‘Dark academia’, la popular estética de TikTok con estilo preppy y enfoque intelectual]. CNN. https:// edition.cnn.com/style/article/dark-academia-tiktok-aesthetic-cec/index.html

Bateman, K. (30 de agosto de 2020). Academia Lives — on TikTok [La academia vive — en TikTok]. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/06/30/style/darkacademia-tiktok.html

Bauman, Z. (2017). Retrotopia. Polity Press.

Blumer, H. (1969). Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection [Moda: de la diferenciación de clases a la selección colectiva]. The Sociological Quarterly, 10(3), 275-291. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1969.tb01292.x

Brinkhof, T. (22 de enero de 2022). What is «Dark academia» and why is it trending on social media in 2022? [¿Qué es «Dark Academia» y por qué es tendencia en redes sociales en 2022?]. Big Think. https://bigthink.com/high-culture/dark-academia/

Burke, P. (2002). Historia social del conocimiento. De Gutenberg a Diderot. Paidós.

De Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del sur. Utopía y Praxis Latinoamericana. 16(54), 17-39.

Erner, G. (2010). Sociología de las tendencias. Gustavo Gili.

Fisher, M. (2017). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa?. Caja Negra.

Fisher, M. (2018). Los fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Caja Negra.

Goffman, E. (2001). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.

Horgan, A. (19 de diciembre de 2021). The «Dark academia» Subculture Offers a Fantasy Alternative to the Neoliberal University [La subcultura «Dark academia» ofrece una alternativa de fantasía a la universidad neoliberal]. Jacobin. https://jacobin.com/2021/12/instagram-tumblr-humanities-romanticism-old-money-uk

Instagram. (31 de diciembre de 2021). The 2022 Instagram Trend Report. https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-trends-2022

Jameson, F. (1995). La estética geopolítica. Cine y espacio en el sistema mundial. Paidós.

Kennedy, M. (2020). ‘If the rise of the TikTok dance and e-girl aesthetic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now’: TikTok celebrity, girls and the Coronavirus crisis [‘Si algo nos ha enseñado la emergencia de los bailes de TikTok y la estética e-girl es que las adolescentes gobiernan internet en estos momentos’: Celebridad de TikTok, chicas y la crisis del coronavirus]. European Journal of Cultural Studies, 23(6), 1069–1076. https://doi.org/10.1177/1367549420945341

Lipovetsky, G. (2018). Los tiempos hipermodernos. Anagrama.

Lipovetsky, G. (1996). El imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas. Anagrama.

Lores, A. (21 de marzo de 2022). Coquette Aesthetic: la tendencia que arrasa en TikTok y que mezcla evasión, historicismo y feminidad impostada. Vogue. https://www.vogue.es/moda/articulos/coquette-aesthetic-tendencia-tiktok

Maguire, L. (30 de diciembre de 2020). From TikTok to Depop: Fashion’s new trend funnel [De TikTok a Depop: el nuevo embudo de tendencias de la moda]. Vogue Business. https://www.voguebusiness.com/fashion/from-tiktok-to-depop-fashions-new-trend-funnel

Mejías, U., y Couldry, N. (2019). Colonialismo de datos: repensando la relación de los datos masivos con el sujeto contemporáneo. Virtualis, 10(18), 78–97. https://doi.org/10.2123/virtualis.v10i18.289

Milan, S., y Treré, E. (2019). Big Data from the South(s): Beyond Data Universalism [Big Data desde el sur: Más allá del universalismo de datos]. Television & New Media, 20(4), 319-335. https://doi.org/10.1177/1527476419837739

Pierce, A. P. (2022). The Rise of Bimbo TikTok. Digital Sociality, Postfeminism, and Disidentificatory Subjects [El ascenso de la Bimbo de TikTok. Sociabilidad digital, posfeminismo y sujetos desidentificatorios]. En T. Krijnen et al. (eds.), Identities and Intimacies on Social Media. Transnational Perspectives (pp. 201-215). Routledge. https://dx.doi.org/10.4324/9781003250982-16

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.

Soto, H. M. (2022). Estéticas en Tik Tok: entre lo digital y lo histórico. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (152), 199-209. https://doi.org/10.18682/cdc.vi152.6688

Spellings, S. (25 de mayo de 2021). Do I have an Aesthetic? [¿Tengo una estética?]. Vogue. https://www.vogue.com/article/do-i-have-an-aesthetic

Tanner, G. (2022a). Las horas han perdido su reloj. Las políticas de la nostalgia. Alpha Decay.

Tanner, G. (2022b). Un cadáver balbuceante. El Vaporwave y los fantasmas electrónicos. Holobionte.

Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power [La era del capitalismo de la vigilancia la lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder]. Profile Books.

Published

2023-12-21

How to Cite

Masís-González, T. . (2023). Dark Academia: The Aestheticization of Knowledge: A Trend as A Symptom of Hypermodernity, Eurocentrism and Nostalgia. Arte E Investigación, (24), e102. https://doi.org/10.24215/24691488e102