Being an Artist from The Province

A Lesson in Beatriz González Furniture

Authors

  • Adryan Fabrizio Pineda Repizo Universidad del Rosario

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e100

Keywords:

Provincial, Beatriz González, Colombian art, Contemporary art

Abstract

This paper seeks to establish the sense of the provincial as an aesthetic vector of Colombian art that is evident in the works of Beatriz González and that implies the projection of a place of enunciation from the artistic correlative and critical of the conditions that mark the context of artistic creation. The category of the provincial allows us to think about the way of approaching artistic production in Colombia and Latin America as an invitation to think about the language and motivation that gives rise to art. Through the dialogue with Beatriz González’s furniture, it is possible to reflect on this emerging lesson of Colombian art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barriendos, J. (2009). Desplazamientos (trans)culturales. Arte global, movilidad y perifericidad en el sistema internacional del arte contemporáneo. Inter: art actuel, Printemps (102). https://id.erudit.org/iderudit/45465ac

Gonzáles, Beatriz. (2021). Catálogo Razonado Beatriz González. Banco de Archivos Digitales de Artes en Colombia y Universidad de los Andes. https://bga.uniandes.edu.co/catalogo/

Chaparro, A. (2020). Modernidades periféricas. Archivos para la historia conceptual de América Latina. Herder.

González, B. (2020). Recuperar el aura. En M. Ramírez y T. Ostrander, Beatriz González: una retrospectiva (pp. 220-234). Banco de la República.

González, B. (1976). Beatriz González [Manuscrito impreso]. Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia. https://icaa.mfah.org/s/es/item/1093273#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-970%2C160%2C3639%2C2037

Iovino, M. (2001). Bernardo Salcedo. El universo en caja. Biblioteca Luis Ángel Arango.

Leval, S. (1994). El arte latinoamericano y la búsqueda de identidad. En Centro Wilfredo Lam, Visión del arte latinoamericano en la década de 1980 (pp. 23-27). PNUD/UNESCO.

Pineda Repizo, A. (2022). En el baño de Óscar Muñoz: la experiencia de extrañamiento entre espejos, lavamanos y cortinas de baño. (pensamiento), (palabra). Y obra, (27). https://doi.org/10.17227/ppo.num27-16069

Richard, N. (1994). Modernidad, posmodernismo y periferia. En Centro Wilfredo Lam, Visión del arte latinoamericano en la década de 1980 (pp. 33-39). PNUD/UNESCO.

Rodríguez, V. M. (1996). Los espejos de Beatriz González. Modernismo, postcolonialidad e identificación. Historia crítica (13), 21-31.

Simmel, G. (2014). Filosofía de la coquetería. En Filosofía de la coquetería y otros ensayos (pp. 7-27). Coyoacán.

Published

2023-12-21

How to Cite

Pineda Repizo, A. F. . (2023). Being an Artist from The Province: A Lesson in Beatriz González Furniture. Arte E Investigación, (24), e100. https://doi.org/10.24215/24691488e100