Zombie Postmodernism

Authors

  • Lucía G. Suárez Stanganelli Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e099

Keywords:

Cinema, zombies, modernity/postmodernity, Latin America

Abstract

Based on the analysis of three audiovisual cases that integrate the zombie imaginary, this article offers reflections on the Modernity/Postmodernity debate. It is proposed to think about this transition from a perspective that emphasizes the geopolitical issue from the center-periphery tension that is manifested in these cultural expressions. The selected cases correspond to the films White Zombie (Victor Halperin, United States, 1932), Night of the Living Dead (George A. Romero, United States, 1968) and Juan de los Muertos (Alejandro Brugués, Cuba, 2010).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Applebaum, S. (2005, septiembre 19). Entrevista a George A. Romero para la BBC. http://www.bbc.co.uk/films/2005/09/19/george_romero_land_of_the_dead_interview.shtml

Bautista S, J. J. (2014). “¿Qué significa pensar desde América Latina? Introducción a la pregunta”. ¿Qué significa pensar desde América Latina? Ed. Akal.

Brugués A. (Director). (2010). Juan de los Muertos [Película]. Cuba.

Casullo, N. (1995 [1989]). “Modernidad, biografía del ensueño y la crisis (introducción a un tema)”. El debate modernidad posmodernidad. Ed. El Cielo por Asalto.

de Beauvoir, S. (1949). El segundo sexo. Ed. Siglo Veinte (1972). Trad. Pablo Palant.

Díaz, E. (1999). “¿Qué es la posmodernidad?” Posmodernidad. Ed. Biblos.

Eagleton, T. (1997). Las ilusiones del posmodernismo. Ed. Paidós.

Fajardo Fajardo, C. (2001). Estética y posmodernidad, Nuevos contextos y sensibilidades. Ed. Abya-Yala.

Fernandez Cox, C. (1991). Modernidad apropiada, Modernidad revisada, Modernidad reencantada. Revista Summa nº 289.

Halperin, V. (Director). (1932). White Zombie [Película]. Estados Unidos.

Mosquera, G. (1999) “Robando del pastel global. Globalización, diferencia y apropiación cultural”, en: José Jiménez y Fernando Castro (eds.). Horizontes del arte latinoamericano. Ed. Tecnos.

Richard, N. (1998). “Intersectando latinoamérica con el latinoamericanismo: discurso académico y crítica cultural”, en: Santiago Castro-Gómez y Eduardo Mendieta (eds.). Teorías sin disciplina (latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización en debate). Ed. Miguel Ángel Porrúa.

Richard, N. (2006). “El régimen crítico-estético del arte en el contexto de la diversidad cultural y sus políticas de identidad”. En: Marchán Fiz, S. (compilador) Real/Virtual en la estética y la teoría de las artes. Ed. Paidós Ibérica.

Romero, G. A. (Director). (1968). Night of the Living Dead [Película]. Estados Unidos.

Seabrook, W. B. (1929). The Magic Island. Ed. Blue Ribbon Books.

Published

2023-06-30

How to Cite

Suárez Stanganelli, L. G. . (2023). Zombie Postmodernism. Arte E Investigación, (23), e099. https://doi.org/10.24215/24691488e099