Ismael Ivo and The Codification of Human Experience

Authors

  • Grit Kirstin Koeltzsch Universidad Nacional de Jujuy

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e097

Keywords:

Ismael Ivo, Body, Dance, Humanism

Abstract

The Afro-Brazilian dancer and choreographer Ismael Ivo (1955-2021) was one of the most outstanding figures in experimental dance of the last forty years. In this paper, I analyze Ivo’s work in relation to his contributions to the cultural studies of the body that can be derived from his artistic production. The sources on which the work is based are original and come from two important archives in Germany. The general theoretical framework is phenomenology, as it frames the bodily thinking of the artist who uses the stage to create moments of existential depth in which transculturality will be a crucial aspect. As conclusion, I propose to consider the concept of codification of human experience as a useful category for social studies of dance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bloch, M. (2001). Apología para la historia o el oficio del historiador. FCE.

Conquergood, D. (2002). Performance Studies. Interventions and Radical Research. The Drama Review,(46), 145–153.

Cruz, E. N. (2021). Una performance afroindiana en la garganta del Perú. Pregoneros negros del Tucumán en el período colonial. Resgate - Revista Interdisciplinar de Culturas, (29), 1-33. http://doi.org/10.20396/resgate.v29i00.8664000

De Andrade, O. (1928). Manifiesto Antropófago. Revista de Antropofagia1, (1), 23-24.

De Oliveira Ferreira, J. (2021). A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazerdança como arte [Tesis de Maestría, Universidade Federal de Goiás].

Delgado Ramírez, E. A. (2022). Danza desde el amar. Respeto al cuerpo∞persona. Purmamarka Ediciones.

Dubois, L. & Scott, J. (2010) Originsofthe Black Atlantic. Routledge.

Flores-Solís, A. (2016). Las danzas de conquista. Un encuentro con la teatralidad. UAEM.

Freud, S. (1980). Obras completas, Volumen 13 (1913-14). Tótem y tabú y otras obras. Amorrortu.

Gilroy, P. (1993). The Black Atlantic: Modernity and DoubleConsciousness. Verso.

Husserl, E. (1952). Ideenzueinerreinen Phänomenologieundphänomenologischen Philosophie. Zweites Buch.Martinus Nijhoff.

Ivo, I. (10 de junio de 2010). ISMAEL IVO, Dancer and Choreographer. An Exclusive Interview with yoox.com” [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=BqKInD2LDGc

Koeltzsch, G. K. (2018). ¿Liberación o dominación? Prácticas dancísticas como performance social en el Noroeste Argentino. Canadian JournalofLatin American and CaribbeanStudies,43(2), 151-170. http://doi.org/10.1080/08263663.2018.1454690

Koeltzsch, G. K. (2019). Biopolítica y educación corporal en el socialismo del siglo XX. Autoetnografía de un cuerpo danzante. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Jujuy].

Koeltzsch, G. K. y Cruz, E. N. (2022). Reflexiones transdisciplinares para el estudio del cuerpo y la danza en el periodo colonial. Un caso en el Tucumán (Jujuy, s. XVIIIXIX). Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos(74), 103-129. http://dx.doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2022.74.57367

Legrand, D. y Ravn, S. (2009). Perceivingsubjectivity in bodilymovement: The case ofdancers. PhenomCognSci,(8), 389-408. https://doi.org/10.1007/s11097-009- 9135-5.

Merleau Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Ediciones Península.

Meyer-Drawe, K. (2001). LeiblichkeitundSozialität. PhänomenologischeBeiträgezueinerpädagogischenTheorieder Inter-Subjektivität. FinkVerlag.

Michael, J. (julio de 1986). EXKLUSIV! TANZ. Der brasilianische Weltstar Ismael Ivo interpretiert exklusiv für WIENER-Leser Texte von Antonin Artaud. Wiener (7), 10-17.

Odenthal, J. (2015). Transformationen. TheaterderZeit,(3), 8-10.

Odenthal, J. (Ed.). (2022). Ismael Ivo. Ichglaubean den Körper. Spector Books.

Oppel, M. (Anfitrión). (15 de agosto de 2022). Tänzer Ismael Ivo. Die Gleichberechtigung des schwarzenKörpers. Gesprächmit Johannes Odenthal. [Episodio de Podcast]. En DeutschlandfunkKultur. https://www.deutschlandfunkkultur.de/ismael-ivobildband-100.html

Rolnik, S. (2007). Antropofagiazombie.Brumaria, (7), 183-202.

Roschitz, K. (2015). Bibliothek des Körpers. TheaterderZeit,(3), 14-17.

Rothfield, P. (2020). Dance and theCorporealUncanny. Philosophy in Motion. Routledge.

Stapelfeld, J. (2013). Das FleischderWörter. SchreibenalsAnthropophagiebei Oskar Pastior. Figurationen,(2), 63-79.

Published

2023-06-30

How to Cite

Koeltzsch, G. K. . (2023). Ismael Ivo and The Codification of Human Experience. Arte E Investigación, (23), e097. https://doi.org/10.24215/24691488e097