Artistic Activism in The Crisis of 2001

The Urbomaquia Case in Cordoba City

Authors

  • Baal Ulises Delupi Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e090

Keywords:

Urbomaquia, artistic activism, Córdoba, crisis 2001, semiotics

Abstract

The objective of this work is to analyze the artistic activism productions of the Urbomaquia collective, in the city of Córdoba, Argentina, in the year 2001, a moment of popular insurrection and political tensions due to the greatest social and economic crisis in the history of that country. From a socio-semiotic perspective, we propose to investigate these actions as discourses as social and historical facts inscribed in a broader cultural fabric, where art strategies and resources are staged that make it possible to question certain imaginaries linked to the social drama of the time. We will focus on two of his best known performances called La mesa (2001) and Los Niños (2002), for this we will analyze photographs, videos and testimonies of the artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angenot, M. (2010a). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Siglo XXI.

Angenot, M. (2010b). Interdiscursividades. Entre hegemonías y disidencias. Editorial UNC.

Canal Encuentro (2015). Artivistas [Serie]. http://encuentro.gob.ar/programas/serie/11312/11313?

Castoriadis, C. (1975). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.

Diéguez, I. (2014). Escenarios liminales. Teatralidades, performatividades, políticas. Paso de gato.

Di Filippo, M. (2019). Estéticas políticas. Activismo artístico, movimientos sociales y protestas populares en la Rosario del nuevo milenio. UNR editora.

Expósito, M; Vidal, A y Vindel Gamonal, J. (2012). Activismo artístico. En Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina (pp. 43-50). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Fuentes, M. (2020). Activismos tecnopolíticos: Constelaciones de performance. Eterna cadencia.

Guattari, F. (1996). Caosmosis. Manantial.

Gutiérrez-Rubí, A. (2020). Artivismo. El poder de los lenguajes artísticos para la comunicación política y el activismo. Editorial UOC.

Lazzarato, M. (2010). Políticas del acontecimiento. Tinta Limón.

Longoni, A. (2009). Activismo artístico en la última década en Argentina: algunas acciones en torno a la segunda desaparición de Jorge Julio López. Revista Errata, (0), 12 – 35.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. LOM Ediciones.

Reato, G. (2004). Urbomaquia. Cátedra Arte argentino y latinoamericano. UNC.

Turner, V. (1987). Anthropology of Performance. PAJ Publication.

Triquell, A. (2012). En la ciudad de la furia. Representaciones artísticas de la crisis de 2001 desde el espacio público: el caso Urbomaquia. Question/Cuestión, 1(33), 104–115.

Published

2022-12-28

How to Cite

Delupi, B. U. (2022). Artistic Activism in The Crisis of 2001: The Urbomaquia Case in Cordoba City. Arte E Investigación, (22), e090. https://doi.org/10.24215/24691488e090