A Decolonial Gaze to Mexican Cinema

Authors

  • Sofía G Solís Salazar Departamento de Comunicación, Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Abel Francisco Amador Alcalá Departamento de Comunicación, Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e086

Keywords:

Mexican cinema, Film industry, Media coloniality, Decolonial politics, Film and knowledge

Abstract

This article approaches the modes of operation of Mexican cinema before the Covid-19 pandemic, relfecting on its theoretical and economic-political foundations. These pillars are seen from a decolonial position, which supports the perception of a modern-colonial domestic film industry. It also introduces the term 'media coloniality' to describe the pattern that has guided the audiovisual sector since the 1990s in Mexico. This analysis is part of a political and social conjunctural moment in which we appeal to strategies for decolonizing cinema and its practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Comisión de Filmaciones del Estado Jalisco (COFIEJ) (2020). Filma en Jalisco. Recuperado de https://filmaenjalisco.com/#

de Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 54, 17-39.

Gobierno de México (1992). Ley Federal de Cinematografía (LFC). México: Cámara de Diputados.

Gutiérrez, V. (02 de mayo de 2020). Reducen apoyos del cine mexicano. El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Reducen-apoyos-alcine-mexicano-20200502-0001.html

Hinojosa, L. (2014). Economía política del cine mexicano: dos décadas de transformaciones. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, pp.94-102.

Ibarra, J. (22 de octubre de 2020). Buscan hacer de Jalisco la capital del cine de América Latina. La Jornada. Recuperado de: https://www.jornada.com.mx/ultimas/espectaculos/2020/10/22/buscan-hacer-de-jalisco-la-capital-del-cine-de-americalatina-6486.html

Instituto Mexicano de Cinematografía (IMCINE) (2019). Anuario estadístico de cine mexicano 2019. México: Secretaría de Cultura / IMCINE.

Instituto Mexicano de Cinematografía (IMCINE) (2018). Anuario estadístico de cine mexicano 2018. México: Secretaría de Cultura / IMCINE.

Lander, E. (2002). La utopía del mercado total y el poder imperial. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 8(2), 51-79.

Mignolo, W. y Walsh, C. (2018). On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Duke University Press.

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ediciones del signo.

Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder y clasificación social. En Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (pp. 285-327). Buenos Aires: CLACSO.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, 13(29), 11-20.

Quiroga, R. (22 de agosto de 2019). Jalisco e Imcine firman acuerdo para impulsar la cinematografía. El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Jalisco-e-Imcine-firman-acuerdo-para-impulsar-lacinematografia-20190822 0050.html

Rosas, A. (2017). Ir al cine: antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Gedisa Editorial, UAM Iztapalapa.

Vértiz, C. (02 de mayo de 2020). Foprocine y Fidecine, una boda por decreto. Proceso. Recuperado de: https://www.proceso.com.mx/628372/foprocine-fidecine-decreto

Published

2022-07-08

How to Cite

Solís Salazar, S. G. ., & Amador Alcalá, A. F. . (2022). A Decolonial Gaze to Mexican Cinema. Arte E Investigación, (21), e086. https://doi.org/10.24215/24691488e086