Wish, scarcity and Fiction

Tographic Setup on Possible Heavens

Authors

  • Zaira Sabrina Allaltuni Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e084

Keywords:

Wish, Scarcity, Cartography, Siction, Setup

Abstract

What can a wish give shape to? What can give shape to a wish? How? These are the opening questions behind the research and making process of the setup called Where I Want to Be. The Invention of a Wishful Cartography (Allaltuni, 2019). This setup is the result of a pedagogic and artistic experience within the context of imprisonment as part of a university extension project. It deals with the connnection between scarcity, cartogrphy and wish to find possible poetic and fictional webs having acknowledged what can be considered intersections, faults and gaps. It is noted that the above definitions take place in a metaphoric scenario because of interrelationships, mediations and shifts that connect space, time and shape in a unique way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allaltuni, Z. (2019). Donde quiero estar. La invención de una cartografía deseante [Tesis de grado, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata] http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/80031

Allaltuni, Z. (s.f). Donde quiero estar. La invención de una cartografía deseante. https://cargocollective.com/zallaltuni/Donde-quiero-estar-La-invencion-de-una-cartografiadeseante

Ciafardo, M. y Belinche, D. (2015). El espacio y el arte. Metal, (1), pp. 32-53. Editorial Papel Cosido.

Clark, L. (1963) Caminhando. https://www.moma.org/audio/playlist/181/2392

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas, capitalismo y esquizofrenia. Editorial Pre-textos.

Fabião, E. (2019). Performance y precariedad. En B. Hang. y A. Muñoz (Comps.), El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas (pp. 25-49). Caja Negra Editora.

Flusser, V. (2004). La Nueva Imaginación [Objeto de conferencia], Sobre el arte (pp. 8-11). https://logoiiuv.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/vilemflusser.pdf

Jiménez, J. (2016). La raíz de las formas. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura comparada, (0), pp. 144-160. https://revistas.uam.es/actionova/article/view/6978

Pedrosa, A. (2011). Jorge Macchi y la Escuela Argentina de Cartografía, Music stands stills, Catálogo de exposición, pp. 191-194.

Risler, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo. Recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Editorial Tinta Limón. https://iconoclasistas.net/4322-2/

Rolnik, S. (1989). Cartografía sentimental [En linea] https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/pensarvibratil.pdf

Sánchez, D. (2012). El proceso artístico contemporáneo como modelo interdisciplinar: El nuevo rol del artista, el concepto de obra y el carácter del público [Objeto de conferencia]. II Jornadas del Centro de Estudios Teórico-Críticos sobre Arte y Cultura en Latinoamérica. Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Santa Fe, Argentina.

Valesini, S. (2015). La instalación como dispositivo escénico y el nuevo rol del espectador [Tesis de Maestría, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata] http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/44601

Published

2022-07-08

How to Cite

Allaltuni , Z. S. (2022). Wish, scarcity and Fiction: Tographic Setup on Possible Heavens. Arte E Investigación, (21), e084. https://doi.org/10.24215/24691488e084