«Playing Puppetry»

Art and Children’s Agency in Billiken and Mundo Infantil

Authors

  • Bettina Girotti Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e082

Keywords:

Puppet theatre, children’s agency, children’s magazines, Billiken, Mundo Infantil

Abstract

Regarding childhood, the 20th century constitutes a turning point in Argentina. Girls and boys began to be considered producing and creative subjects, and many experiences tried to create conditions so they can express their voices. Children’s magazines accompanied and promoted this configuration by transmitting school knowledge as well as that related to the playful universe, through crafting sections, which included puppets and all kinds of toys. We hypothesize that children’s magazines collaborated with puppetry by echoing some of the proposals that had been developed in the artistic and the educational field, incorporating sections that taught how to make puppets. We aim to review the cases of Billiken and Mundo Infantil, the knowledge transmitted and the ways it did it

Downloads

Download data is not yet available.

References

Marioneta saltadora. (21 de septiembre de 1942). Billiken, p. 17.

Bagalio, A. (1949). Títeres en casa. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Bernardo, M. (1945). Teatro para títeres. Boletín de Estudios de Teatro, (9), 87-90.

Bontempo, P. (2012). Editorial Atlántida. Un continente de publicaciones, 1918-1936 (Tesis de doctorado). Recuperado de http://hdl.handle.net/10908/879

Bordagaray, M. E. y Gorza, A. (2010). Socialización política y de género de la infancia durante el primer peronismo a través de la revista Mundo Infantil (1950-1952). En C. Panella y G. Korn (Coords.), Ideas y debates para la nueva Argentina: revistas culturales y políticas del peronismo: 1946-1955 (pp. 255-279). La Plata, Argentina: Ediciones EPC.

Brookshaw, S. (2009). The Material Culture of Children and Childhood: Understanding Childhood Objects in the Museum Context [La cultura material de los niños y de la infancia: comprendiendo los objetos infantiles en el contexto museístico]. Journal of Material Culture 14(3), 365-383. https://doi.org/10.1177/1359183509106425

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Madrid, España / Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Ciafardo, E. (1992). Los niños en la ciudad de Buenos Aires (1890-1910). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CEAL.

Cossettini, O. (1945). La escuela viva. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Losada.

D.I.N. (3 de octubre de 1949). Un teatro en marcha. Mundo Infantil, p. 34.

Fukelman, M. (2014). El teatro para niños en los primeros años de teatro independiente. Boletín Iberoamericano de Teatro. Para la Infancia y la Juventud, (11), 71-84. Recuperado de https://www.assitej.net/publicaciones-2/sin-categoria/bit-11_castellano_web1_001-boletin-iberoamericano-de-teatro-11/

Girotti, B. (2020). Títeres, escritura y dibujo: Javier Villafañe y la recolección de voces infantiles. Revista Telar, (24), 81-98. Recuperado de http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/471

El marinero danzante. (14 de diciembre de 1942). Billiken, p. 17.

Lesbegueris, M. (2014). ¡Niñas jugando! Ni tan quietitas ni tan activas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Lionetti, L. y Miguez, D. (Comps.). (2010). Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas discursos e instituciones (1890-1960). Rosario, Argentina: Prohistoria.

Llahí, S. (2006). Un acercamiento a la historia del teatro para niños en Buenos Aires. Cuadernos del Picadero, (9), 10-18.

Palacios, C. (2017). Hacia una teoría del teatro para niños: sobre los hombros de gigantes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Lugar editorial.

Schleret, T. (1985). The material culture of childhood: problems and potential in historical explanation [La cultura material de la infancia: problemas y potencialidades en la explicación histórica]. Material History Bulletin, 21, 1–14.

Szir, S. (2007). Infancia y cultura visual. Los periódicos ilustrados para niños (1880- 1910). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Un teatro de sombras chinescas. (10 de mayo de 1943). Billiken, p. 18.

Varela, M. (1995). Los hombres ilustres del Billiken. Héroes en los medios y en la escuela. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Published

2021-12-15

How to Cite

Girotti, B. (2021). «Playing Puppetry»: Art and Children’s Agency in Billiken and Mundo Infantil. Arte E Investigación, (20), e082. https://doi.org/10.24215/24691488e082