Three Notes on Memory, Filiation and Art

Criticism and Documentary as A Record

Authors

  • Jorge Jofre Conservatorio de Música N.° 1. Escuela de Artes Visuales N.° 1

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e081

Keywords:

Memory, filiation, art critic, documentary film

Abstract

The three notes, referring to aspects of memory and affiliation, in situations positioned in the field of art, are the fundamental support of this article. The writing of the same, tries above all to present questions on the subject that later could be treated in expanded versions. Hence, the viable records of the proposal are only: a criticism of Lucas Fragasso on a retrospective of Di Tella; a documentary by Federico Actis about a clandestine detention center that operated in Rosario and a presentation by Justo Pastor Mellado that seeks clarify certain periodizations of art in Chile are to be taken as viable records of the proposal. The analysis concludes with this finding: memory as an exercise and also as a registry; filiation and the construction of identity at a nodal intersection with art. Finally, a brief consideration on memory and forgetting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Actis, F. (Director). (2016). La arquitectura del crimen [Documental]. Rosario, Argentina: Señal Santa Fe.

Alarcón, J. M. (20 de mayo de 2021). «Las criadas» de Genet, una opresiva entelequia que conecta con el presenta a través del dolor. MAKMA. Revista de Artes Visuales y Cultura Contemporánea. Recuperado de https://www.makma.net/las-criadas-de-genet-una-opresiva-entelequia-que-conecta-con-el-presente-a-traves-del-dolor/

Benjamin, W. (2011). Obras. Libro iv / Volumen 2. Madrid, España: Abada Editores.
Crary, J. (2015). 24/7. El capitalismo tardío y el fin del sueño. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós

Fernández-Santos, A. (10 de noviembre de 1984). El furor mortal de las hermanas Papin. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/1984/11/11/cultura/468975610_850215.html

Fragasso, L. (mayo de 1998). Un desafío a la memoria. En Instituto Di Tella Experiencias ‘68. (pp. 23-26). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa Publicaciones.

Fragasso, L. (2019). Miradas sobre la modernidad (Apuntes de clase). Universidad Nacional de Tres de Febrero, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Foucault, M. (1980). El ojo del poder. Entrevista con Michel Foucault. En Jeremías Bentham. Panóptico. Barcelona, España: Ediciones La Piqueta.

Fundación Proa. (mayo de 1998). Experiencias ‘68. Muestra de reconstrucción histórica. Curaduría e investigación Patricia Rizzo. La Boca, Argentina: Fundación Proa.

Genet, J. (2010). As criadas. O balcón [Las criadas. El balcón]. Santiago de Compostela, España: Xunta de Galicia.

Giunta, A. (2005). Paul Virilio, una introducción. En P. Virilio, El procedimiento silencio (pp.9-46). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

King, J. (2007). El Di Tella y el desarrollo cultural argentino en la década del sesenta. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Asunto Impreso Ediciones.

Leppe, C. (2000). Los zapatos [Performance]. En J. Pastor Mellado (Cur.), Chile 100 años de Artes Visuales. Tercer período (1973-2000).Transferencia y densidad. Santiago de Chile, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.

Marcuse, H. (1975). Sociedad carnívora. Madrid, España: Eco Editorial.

Nora, P. (1984). Entre Memoria e Historia. La problemática de los lugares. Recuperado de https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/jovenesymemoria/bibliografia_web/historia/Pierre.pdf

Ortiz, R. (2000). Modernidad y espacio. Benjamin en París. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Grupo Editor Norma.

Pastor Mellado, J. (2001). El concepto de filiación y su intervención en la periodización del arte chileno contemporáneo. Simposio Arte, Pensamiento y Política, 4.a Bienal Barro de América, CONAC, Caracas, Venezuela. Recuperado de http://www.ceda.cl/el-concepto-de-filiacion-y-su-intervencion-en-la-periodizacion-del-arte-chileno-contemporaneo/

Pastor Mellado, J. (16 de febrero de 2015). Leppe, pinturas. ARTISHOCK. Revista de Arte Contemporáneo. Recuperado de https://artishockrevista.com/2015/10/16/carlos-leppe-1952-2015/

Rizzo, P. (mayo de 1998). Instituto Di Tella Experiencias ’68. En Instituto Di Tella Experiencias ´68 (pp. 30-72). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa Publicaciones.

Rosenberg, A. (mayo de 1998). Presentación. En Instituto Di Tella Experiencias ’68 (pp. 10-12). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa Publicaciones.

Vezzetti, H. (2011). Los sesenta y los setenta. La historia, la conciencia histórica y lo impensable. Revista de Historia Intelectual, (15), 53-62. Recuperado de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/1836

Wenders, W. (Director) y Von Mengershausen, J. (Productor). (1974). Alicia en las ciudades [Ficción]. Disponible en https://zoowoman.website/wp/movies/alicia-en-las-ciudades/

Wenders, W. (2005). El acto de ver. Textos y conversaciones. Barcelona, España: Paidós.

Published

2021-12-15

How to Cite

Jofre, J. (2021). Three Notes on Memory, Filiation and Art: Criticism and Documentary as A Record. Arte E Investigación, (20), e081. https://doi.org/10.24215/24691488e081