Three Notes on Memory, Filiation and Art
Criticism and Documentary as A Record
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e081Keywords:
Memory, filiation, art critic, documentary filmAbstract
The three notes, referring to aspects of memory and affiliation, in situations positioned in the field of art, are the fundamental support of this article. The writing of the same, tries above all to present questions on the subject that later could be treated in expanded versions. Hence, the viable records of the proposal are only: a criticism of Lucas Fragasso on a retrospective of Di Tella; a documentary by Federico Actis about a clandestine detention center that operated in Rosario and a presentation by Justo Pastor Mellado that seeks clarify certain periodizations of art in Chile are to be taken as viable records of the proposal. The analysis concludes with this finding: memory as an exercise and also as a registry; filiation and the construction of identity at a nodal intersection with art. Finally, a brief consideration on memory and forgetting.Downloads
References
Alarcón, J. M. (20 de mayo de 2021). «Las criadas» de Genet, una opresiva entelequia que conecta con el presenta a través del dolor. MAKMA. Revista de Artes Visuales y Cultura Contemporánea. Recuperado de https://www.makma.net/las-criadas-de-genet-una-opresiva-entelequia-que-conecta-con-el-presente-a-traves-del-dolor/
Benjamin, W. (2011). Obras. Libro iv / Volumen 2. Madrid, España: Abada Editores.
Crary, J. (2015). 24/7. El capitalismo tardío y el fin del sueño. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós
Fernández-Santos, A. (10 de noviembre de 1984). El furor mortal de las hermanas Papin. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/1984/11/11/cultura/468975610_850215.html
Fragasso, L. (mayo de 1998). Un desafío a la memoria. En Instituto Di Tella Experiencias ‘68. (pp. 23-26). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa Publicaciones.
Fragasso, L. (2019). Miradas sobre la modernidad (Apuntes de clase). Universidad Nacional de Tres de Febrero, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Foucault, M. (1980). El ojo del poder. Entrevista con Michel Foucault. En Jeremías Bentham. Panóptico. Barcelona, España: Ediciones La Piqueta.
Fundación Proa. (mayo de 1998). Experiencias ‘68. Muestra de reconstrucción histórica. Curaduría e investigación Patricia Rizzo. La Boca, Argentina: Fundación Proa.
Genet, J. (2010). As criadas. O balcón [Las criadas. El balcón]. Santiago de Compostela, España: Xunta de Galicia.
Giunta, A. (2005). Paul Virilio, una introducción. En P. Virilio, El procedimiento silencio (pp.9-46). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
King, J. (2007). El Di Tella y el desarrollo cultural argentino en la década del sesenta. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Asunto Impreso Ediciones.
Leppe, C. (2000). Los zapatos [Performance]. En J. Pastor Mellado (Cur.), Chile 100 años de Artes Visuales. Tercer período (1973-2000).Transferencia y densidad. Santiago de Chile, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.
Marcuse, H. (1975). Sociedad carnívora. Madrid, España: Eco Editorial.
Nora, P. (1984). Entre Memoria e Historia. La problemática de los lugares. Recuperado de https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/jovenesymemoria/bibliografia_web/historia/Pierre.pdf
Ortiz, R. (2000). Modernidad y espacio. Benjamin en París. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Grupo Editor Norma.
Pastor Mellado, J. (2001). El concepto de filiación y su intervención en la periodización del arte chileno contemporáneo. Simposio Arte, Pensamiento y Política, 4.a Bienal Barro de América, CONAC, Caracas, Venezuela. Recuperado de http://www.ceda.cl/el-concepto-de-filiacion-y-su-intervencion-en-la-periodizacion-del-arte-chileno-contemporaneo/
Pastor Mellado, J. (16 de febrero de 2015). Leppe, pinturas. ARTISHOCK. Revista de Arte Contemporáneo. Recuperado de https://artishockrevista.com/2015/10/16/carlos-leppe-1952-2015/
Rizzo, P. (mayo de 1998). Instituto Di Tella Experiencias ’68. En Instituto Di Tella Experiencias ´68 (pp. 30-72). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa Publicaciones.
Rosenberg, A. (mayo de 1998). Presentación. En Instituto Di Tella Experiencias ’68 (pp. 10-12). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Proa Publicaciones.
Vezzetti, H. (2011). Los sesenta y los setenta. La historia, la conciencia histórica y lo impensable. Revista de Historia Intelectual, (15), 53-62. Recuperado de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/1836
Wenders, W. (Director) y Von Mengershausen, J. (Productor). (1974). Alicia en las ciudades [Ficción]. Disponible en https://zoowoman.website/wp/movies/alicia-en-las-ciudades/
Wenders, W. (2005). El acto de ver. Textos y conversaciones. Barcelona, España: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.