Beyond the Objects

Sobre lo precario en Patrimonio (2003), de Ana Gallardo

Authors

  • Clara Carlón Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Verónica Lucentini Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e080

Keywords:

Artistic practice, performative turn, action, experience

Abstract

This article analyzes the installation Patrimonio (2003) by the Argentine artist Ana Gallardo in relation to what we consider a performative turn of the visual arts. From this perspective, the work emerges as evidence of a repertoire of previous actions and through a series of strategies that insert it into these ways of art production. This installation simultaneously promotes relationships of proximity and distance with dayto-day life by appealing to poetic-symbolic strategies that move between the scenic and the visual, transforming experiential and corporal experiences into artistic material. In this sense, the installation reveals itself as a hybrid territory between multiple disciplines and materialities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, A. (2015). Ana Gallardo. Un lugar para vivir cuando seamos viejos [Catálogo de exposición]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

Alcázar, J. (2014). Performance: un arte del yo. Autobiografía, cuerpo e identidad. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Baeza, F. (2013). Escrituras de la vida cotidiana. CAIANA. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), (2), 1-11. Recuperado de http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=97&vol=2

Bardet, M. (2019). Hacer mundos con gestos. En A. Haudricourt, El cultivo de los gestos. Entre plantas, animales y humanos (pp. 83-111). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cactus.

Chaile, G. y Yesari, S. (2017). Entrevistas coleccionables. Ana Gallardo. Recuperado de http://entrevistascoleccionables.com/Ana-Gallardo

Fabião, E. (2019). Performance y precariedad. En B. Hang y A. Muñoz (Comps.), El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas (pp. 25-49). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Fernández, A. C. (2019). Autobiografía. Los sentidos políticos del cuerpo (Tesis de grado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/92172

Fischer Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid, España: Abada Editores.

Sánchez, J. A. y Prieto, Z. (2013). Los desafíos del «giro performativo»: el modelo de Alexander y la pervivencia de Turner. En F. Oncina y E. Cantarino (Coords.), Giros narrativos e historias del saber (pp. 77-110). Madrid, España: Plaza y Valdés.

Valesini, M. S. y Valent, G. (2020). Muerte y renacimiento de una imagen: Oscar Muñoz y el giro performativo en las artes visuales. En D e ´A peste´ o ´Estrangeiro´ ou as Arte em 2020: Atas do XI Congresso Internacional CSO, Criadores Sobre outras Obras [De ‘La peste’ al ‘Extranjero’ o las artes en 2020: Actas del XI Congreso Internacional CSO, Creadores Sobre Otras Obras] (pp. 1311-1318). Recuperado de http://cso.belasartes.ulisboa.pt/ACTAS_CSO2020.pdf

Viveros Barradas, F. (1993). Cómo voy a vender. En Borrate [CD]. Ciudad de México, México: Musart-Balboa, Concord Music Group, Inc. Disponible en https://youtu.be/bECcNpg4GLY

Published

2021-12-15

How to Cite

Carlón, C., & Lucentini, V. (2021). Beyond the Objects: Sobre lo precario en Patrimonio (2003), de Ana Gallardo. Arte E Investigación, (20), e080. https://doi.org/10.24215/24691488e080