Academic Research / Artistic Research
Notes to Walk Through a Hybrid Territory
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e078Keywords:
Artistic research, practice based research, research methodologies, bachelor of arts, university artistic productionAbstract
In recent decades, artists and researchers have begun to reflect on the relation between the processes of creation and the validation procedures of scientific knowledge. For this, it is proposed that the artistic work can be an instance of knowledge production that use artistic procedures to highlight realities that, for traditional science, are not so evident. This work suggests that research based on artistic practice is a meeting point between the field of art and science; then it reviews theoretical and methodological contributions and finally reflects on their possibilities and forms of transfer to the training of undergraduate students in university careers linked to artistic production.Downloads
References
Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en artes. Cairon, (13), 25-46.
Bourdieu, P. (1995). Las Reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Barcelona, España: Anagrama.
Bourdieu, P. (2003). Intelectuales, política y poder. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Brea, J. L. (2004). El tercer umbral. Estatutos de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia, España: CENDEAC.
Busch, K. (2009). Artistic research and the poetics of knowdeldge. [La investigación artística y las poéticas del conocimiento] Art and research, 2(2). Recuperado de: https://laboratory.culturalinquiry.org/wp-content/uploads/2016/03/art-and-research.pdf
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia.Barcelona, España: Paidós.
Edmonds, E. y Candy, L. (2010). Relating theory, practice and evaluation in practitioner research [Relacionando teoría, práctica y evaluación en la investigación práctica]. Leonardo, 43(5), 470- 476.
Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona, España: Paidós.
Ellis, C., Adams, T. yBochner, A. (2015). Autoetnografía. Un panorama. Astrolabio, (14), 249-273. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11626
García, S. y Belén, P. (2013). Aportes epistemológicos y metodológicos de la investigación artística. Fundamentos, conceptos y diseño de proyectos. Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española.
Hannula, M., Suroanta, J. y Vaden, T. (2014). Artistic Research Methodology. Narrative, power and the public [Metodología de la investigación artística. Narrativa, poder y público]. Frankfurt, Alemania: Peter Lang Inc., International Academic Publishers.
Harris, A., Hunter, M. A. y Hall, C. (2015). Critically evolving: critical approaches to arts bases research [En evolución crítica: enfoques críticos de la investigación basada en las artes]. UNESCO Observatory Multidisciplinary Journal in the Arts, 5(1), 1-14. Recuperado de https://www.unescoejournal.com/wp-content/uploads/2020/04/5-1-EDITORIAL.pdf
Hernández Hernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías pava la investigación relacionada con las artes. En Hernández Hernández, F., Gómez Muntané, M. C. y Pérez López, H. (Coords.). Bases para un debate sobre investigación artística. (pp. 9-49). Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General de Educación.
Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo xxi, 26, 85-118. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, España: Gedisa.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.
Stengers, I. y Prigogine, I. (1997). La nueva alianza. Metamorfosis de la ciencia. Madrid, España: Alianza.
Steyerl, H. (2010). ¿Una estética de la resistencia? La investigación artística como disciplina y conflicto (Trad. M. Malo de Molina). Art/Knowledge: Overlaps and Neighboring Zones. Recuperado de https://transversal.at/transversal/0311/steyerl/es
Sullivan, G. (2010). Art practice as research: inquiry in visual arts [La práctica artística como investigación: indagación en artes visuales]. Thousand Oak, Estados Unidos: Sage Publications.
Vicente, S. (2006). Arte y parte. La controvertida cuestión de la investigación artística. En R. Gotthelf (Dir.), La investigación desde sus protagonistas. Senderos y estrategias. Mendoza, Argentina: Ediunc. Recuperado de: https://www.academia.edu/13633678/ARTE_Y_PARTE_LA_CONTROVERTIDA_CUESTI%C3%93N_DE_LA_INVESTIGACI%C3%93N_ART%C3%8DSTICA
Vilar, G. (23 de agosto de2013). Acerca de la investigación artística. ¿Produce conocimiento el arte contemporáneo? Conferencia magistralen el Coloquio Estética y Naturalismo. Nuevos Paradigmas de la Estética Contemporánea. Centro Nacional de las Artes,Ciudad de México, México. Recuperado de https://interfaz.cenart.gob.mx/video/estetica-y-naturalismo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.