Academic Research / Artistic Research

Notes to Walk Through a Hybrid Territory

Authors

  • Carolina Anabel Bravi Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e078

Keywords:

Artistic research, practice based research, research methodologies, bachelor of arts, university artistic production

Abstract

In recent decades, artists and researchers have begun to reflect on the relation between the processes of creation and the validation procedures of scientific knowledge. For this, it is proposed that the artistic work can be an instance of knowledge production that use artistic procedures to highlight realities that, for traditional science, are not so evident. This work suggests that research based on artistic practice is a meeting point between the field of art and science; then it reviews theoretical and methodological contributions and finally reflects on their possibilities and forms of transfer to the training of undergraduate students in university careers linked to artistic production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arqueros, G. (2017). Una técnica de las ciencias sociales. Escritura y auto observación en la investigación en artes. Perspectivas metodológicas, 17(19). https://doi.org/10.18294/pm.2017.1439

Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en artes. Cairon, (13), 25-46.

Bourdieu, P. (1995). Las Reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Barcelona, España: Anagrama.

Bourdieu, P. (2003). Intelectuales, política y poder. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Brea, J. L. (2004). El tercer umbral. Estatutos de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia, España: CENDEAC.

Busch, K. (2009). Artistic research and the poetics of knowdeldge. [La investigación artística y las poéticas del conocimiento] Art and research, 2(2). Recuperado de: https://laboratory.culturalinquiry.org/wp-content/uploads/2016/03/art-and-research.pdf

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia.Barcelona, España: Paidós.

Edmonds, E. y Candy, L. (2010). Relating theory, practice and evaluation in practitioner research [Relacionando teoría, práctica y evaluación en la investigación práctica]. Leonardo, 43(5), 470- 476.

Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona, España: Paidós.

Ellis, C., Adams, T. yBochner, A. (2015). Autoetnografía. Un panorama. Astrolabio, (14), 249-273. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11626

García, S. y Belén, P. (2013). Aportes epistemológicos y metodológicos de la investigación artística. Fundamentos, conceptos y diseño de proyectos. Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española.

Hannula, M., Suroanta, J. y Vaden, T. (2014). Artistic Research Methodology. Narrative, power and the public [Metodología de la investigación artística. Narrativa, poder y público]. Frankfurt, Alemania: Peter Lang Inc., International Academic Publishers.

Harris, A., Hunter, M. A. y Hall, C. (2015). Critically evolving: critical approaches to arts bases research [En evolución crítica: enfoques críticos de la investigación basada en las artes]. UNESCO Observatory Multidisciplinary Journal in the Arts, 5(1), 1-14. Recuperado de https://www.unescoejournal.com/wp-content/uploads/2020/04/5-1-EDITORIAL.pdf

Hernández Hernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías pava la investigación relacionada con las artes. En Hernández Hernández, F., Gómez Muntané, M. C. y Pérez López, H. (Coords.). Bases para un debate sobre investigación artística. (pp. 9-49). Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General de Educación.

Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo xxi, 26, 85-118. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, España: Gedisa.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Stengers, I. y Prigogine, I. (1997). La nueva alianza. Metamorfosis de la ciencia. Madrid, España: Alianza.

Steyerl, H. (2010). ¿Una estética de la resistencia? La investigación artística como disciplina y conflicto (Trad. M. Malo de Molina). Art/Knowledge: Overlaps and Neighboring Zones. Recuperado de https://transversal.at/transversal/0311/steyerl/es

Sullivan, G. (2010). Art practice as research: inquiry in visual arts [La práctica artística como investigación: indagación en artes visuales]. Thousand Oak, Estados Unidos: Sage Publications.

Vicente, S. (2006). Arte y parte. La controvertida cuestión de la investigación artística. En R. Gotthelf (Dir.), La investigación desde sus protagonistas. Senderos y estrategias. Mendoza, Argentina: Ediunc. Recuperado de: https://www.academia.edu/13633678/ARTE_Y_PARTE_LA_CONTROVERTIDA_CUESTI%C3%93N_DE_LA_INVESTIGACI%C3%93N_ART%C3%8DSTICA

Vilar, G. (23 de agosto de2013). Acerca de la investigación artística. ¿Produce conocimiento el arte contemporáneo? Conferencia magistralen el Coloquio Estética y Naturalismo. Nuevos Paradigmas de la Estética Contemporánea. Centro Nacional de las Artes,Ciudad de México, México. Recuperado de https://interfaz.cenart.gob.mx/video/estetica-y-naturalismo

Published

2021-12-15

How to Cite

Bravi, C. A. (2021). Academic Research / Artistic Research: Notes to Walk Through a Hybrid Territory. Arte E Investigación, (20), e078. https://doi.org/10.24215/24691488e078