The Monstrous in Contemporary Latin American Art
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e077Keywords:
Latin America, contemporary art, pre-columbian art, survival, monstrousAbstract
This text proposes the analysis of works by contemporary Latin American artists where formal survivals characterized as monstrous in the encounter with the productions of the people that inhabited Latin America at the time of the conquest can be recognized.Downloads
References
Carreño, G. (2008). El Pecado de Ser Otro. Análisis a Algunas Representaciones Monstruosas del Indígena Americano (Siglos xvi - xviii). Revista Chilena de Antropología Visual, (12), 127-146.
Castillo Deball, M. (2010). Ninguna forma sólida puede contenerte [Escultura]. Recuperada de https://museoamparo.com/colecciones/pieza/2438/between-you-and-the-image-of-you-that-reaches-me
Ciafardo, M. (2016). Las imágenes visuales latinoamericanas. El derecho a la contemporaneidad. Octante, 1(1), 23-33. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/octante/article/view/162
Colombres, A. (1985). Sobre la cultura y el arte popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.
Delhalle, J. y Luykx, A. (1992). Coatlicue o la degollación de la madre. INDIANA, (12), 15-20.
Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid, España: Abada.
Dussel, E. (1994). 1492 El encubrimiento del otro. Hacia el origen del «mito de la Modernidad». La Paz, Bolivia: Plural editores.
Escobar, T. (2004). El mito del arte y el mito del pueblo. En J. Acha, A. Colombres y T. Escobar, Hacia una teoría americana del arte (pp. 85-183). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.
UNTREF. (3 de noviembre de 2017). Paraguay tiene una impronta extraordinaria en el arte popular. Recuperado de https://www.untref.edu.ar/mundountref/bienalsur-en-paraguay
Freud, S. [1919] (1992). Lo ominoso. En Obras Completas. Volumen xvii (1917-1919) (pp. 215-251). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.
García Márquez, G. [1982] (2012). La Soledad de América Latina. Revista De La Red Intercátedras De Historia De América Latina Contemporánea, 1(1), 9-13. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/8319
Janeiro, V. (2018). Llanto Cósmico. Patricia Domínguez [Dossier de sala]. Recuperado de https://twingallery.es/wp-content/uploads/2019/01/Twin-Gallery-dossier-sala-patriciadominguez-2.pdf
Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona, España: Gedisa, S.A.
Paternosto, C. (1989). Piedra abstracta. La escultura inca: Una visión contemporánea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Pigafetta, A. (1992). El Brasil y sus habitantes. En H. Jorge Becco (Ed.), Historia real y fantástica del Nuevo Mundo (p. 325). Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho.
Raquejo Grado, T. (2002). Sobre lo monstruoso. Un paseo por el amor y la muerte. En D. Hernández Sánchez (Ed.), Estéticas del arte contemporáneo (pp. 51-87). Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
Solano, K. (28 de febrero de 2014). En carne propia [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=6770Q5T_acw
Stupía, E. (5 de abril de 2016). Un ejército de setecientas cabezas. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/6-38460-2016-04-05.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.