The Monstrous in Contemporary Latin American Art

Authors

  • Mariel Ciafardo Secretaría de Arte y Cultura de la UNLP / Lenguaje Visual IB y IIB / Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Julia Cortese Lenguaje Visual IIB / Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e077

Keywords:

Latin America, contemporary art, pre-columbian art, survival, monstrous

Abstract

This text proposes the analysis of works by contemporary Latin American artists where formal survivals characterized as monstrous in the encounter with the productions of the people that inhabited Latin America at the time of the conquest can be recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bienal Sur. (9 de octubre de 2017). Haití [Bitácora]. Recuperado de https://bienalsur.org/es/bitacora/46

Carreño, G. (2008). El Pecado de Ser Otro. Análisis a Algunas Representaciones Monstruosas del Indígena Americano (Siglos xvi - xviii). Revista Chilena de Antropología Visual, (12), 127-146.

Castillo Deball, M. (2010). Ninguna forma sólida puede contenerte [Escultura]. Recuperada de https://museoamparo.com/colecciones/pieza/2438/between-you-and-the-image-of-you-that-reaches-me

Ciafardo, M. (2016). Las imágenes visuales latinoamericanas. El derecho a la contemporaneidad. Octante, 1(1), 23-33. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/octante/article/view/162

Colombres, A. (1985). Sobre la cultura y el arte popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.

Delhalle, J. y Luykx, A. (1992). Coatlicue o la degollación de la madre. INDIANA, (12), 15-20.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid, España: Abada.

Dussel, E. (1994). 1492 El encubrimiento del otro. Hacia el origen del «mito de la Modernidad». La Paz, Bolivia: Plural editores.

Escobar, T. (2004). El mito del arte y el mito del pueblo. En J. Acha, A. Colombres y T. Escobar, Hacia una teoría americana del arte (pp. 85-183). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.

UNTREF. (3 de noviembre de 2017). Paraguay tiene una impronta extraordinaria en el arte popular. Recuperado de https://www.untref.edu.ar/mundountref/bienalsur-en-paraguay

Freud, S. [1919] (1992). Lo ominoso. En Obras Completas. Volumen xvii (1917-1919) (pp. 215-251). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.

García Márquez, G. [1982] (2012). La Soledad de América Latina. Revista De La Red Intercátedras De Historia De América Latina Contemporánea, 1(1), 9-13. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/8319

Janeiro, V. (2018). Llanto Cósmico. Patricia Domínguez [Dossier de sala]. Recuperado de https://twingallery.es/wp-content/uploads/2019/01/Twin-Gallery-dossier-sala-patriciadominguez-2.pdf

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona, España: Gedisa, S.A.

Paternosto, C. (1989). Piedra abstracta. La escultura inca: Una visión contemporánea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Pigafetta, A. (1992). El Brasil y sus habitantes. En H. Jorge Becco (Ed.), Historia real y fantástica del Nuevo Mundo (p. 325). Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho.

Raquejo Grado, T. (2002). Sobre lo monstruoso. Un paseo por el amor y la muerte. En D. Hernández Sánchez (Ed.), Estéticas del arte contemporáneo (pp. 51-87). Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.

Solano, K. (28 de febrero de 2014). En carne propia [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=6770Q5T_acw

Stupía, E. (5 de abril de 2016). Un ejército de setecientas cabezas. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/6-38460-2016-04-05.html

Published

2021-12-15

How to Cite

Ciafardo, M., & Cortese, J. (2021). The Monstrous in Contemporary Latin American Art. Arte E Investigación, (20), e077. https://doi.org/10.24215/24691488e077