Dance As a Deceleration Device

Ci Opposed to Contemporary Techno-Communicative Dynamics

Authors

  • Mariela Singer Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e074

Keywords:

Contact Improvisation, dance, deceleration, technocommunication

Abstract

This article deals with Contact Improvisation (CI) dance as an aesthetic-corporeal device in tension with contemporary techno-communicative dynamics. Specifically, the text reflects on how this practice can be considered as a deceleration device (Sztulwark, 2014; Berardi, 2014), opposed to temporalities typical of contemporary semiocapitalism; and on how it enables one to escape from dominant ocularcentrism, allowing «to reintegrate the gaze to the body» (Rivera Cusicanqui, 2015, p. 14) and increase its responsiveness in relationships with others. The writing presents research results of my doctoral thesis, based on a study located in Buenos Aires, and concludes by outlining questions about the actuality of this practice in the present context of isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardet, M. (2012). Pensar con mover. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cactus.

Berardi, F. [2003] (2012). La fábrica de la infelicidad. Nuevas formas de trabajo Movimiento global. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Un fantasma Recorre NuestrAmérica.

Berardi, F. (2007). Generación post-alfa. Patologías e imaginarios en el semiocapitalismo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Berardi, F. (2014). La sublevación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Hehkt.

Cooper Albright, A. (2017). The politics of perception [La política de la percepción]. En R. J. Kowal, G. Siegmund y R. Martin (Ed.), The Oxford Handbooks of dance and politics [Los manuals de Oxford de danza y política] (pp. 223-244). Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.

Deleuze, G. y Guattari, F. [1972] (2012). El Antiedipo. Capitalismo y esquizofrenia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. [1980] (2010). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, España: Pre-textos.

Garcés, M. (2009). Visión periférica. Ojos para un mundo común. En A. Buitrago (Ed.), Arquitecturas de la mirada (pp. 77-96). Alcalá, España: Centro Coreográfico Galego.

Haraway, D. J. (1995). Conocimientos situados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial. En Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza (pp. 313-346). Madrid, España: Cátedra.

Keogh, M. (11 de septiembre de 2013). El tiempo de tu vida [Entrada de blog]. Recuperado de https://danzandoelalma.blogspot.com/2013/09/el-tiempo-de-tu-vida-martinkeogh.html

Massot, J. (20 de febrero de 2019). El problema es cómo la pantalla se ha apoderado del cerebro. Entrevista a Franco Berardi. Diario El país. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2019/02/18/actualidad/1550504419_263711.html?fbclid=IwAR2JX_iKWhY77QEp p3uk0iHSX1jimotIWTFJjWQrbzSFfHv-yFlpnDmwXJU

Pallant, C. (2006). Contact Improvisation. An introduction to a Vitalising Dance Form [Contact Improvisación. Una introducción a una forma de danza vitalizante]. Carolina del Norte, Estados Unidos: McFarland & Company Inc. Publishers.

Paxton, S. (1981). Contact improvisation. Entrevista realizada por Bents Folkert. Theatre Papers, 1(5), 1-6.

Paxton, S. (1997). Conversation between Yvonne Rainer and Steve Paxton [Conversación entre Yvonne Rainer y Steve Paxton]. En A. Benoit (Comp.), Nouvelles de danse. Dialogues on dance improvisation in performance [Noticias de danza. Diálogos sobre improvisación dancística en performance] (pp. 19-23). Bruselas, Bélgica: Contredanse.

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Schwartz, D. (2015) (Comp.). Contact vs. Capitalism [Contact versus capitalismo]. Contact Quarterly, 2 (40). Recuperado de https://contactquarterly.com/cq/unbound/#view=contact-vs-capitalism

Sztulwark, D. (2014). La sublevación como teoría política del cuerpo. En F. Berardi, La sublevación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Hehkt.

Tiqqun. (2016). La hipótesis cibernética. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Hekht.

Turdo, C. (2012). Prólogo. En M. Tampini, Cuerpos e ideas en danza (p. 7-9). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cuadernos del IUNA.

Published

2021-07-09

How to Cite

Singer, M. (2021). Dance As a Deceleration Device: Ci Opposed to Contemporary Techno-Communicative Dynamics. Arte E Investigación, (Especial), e074. https://doi.org/10.24215/24691488e074