Abyssal Lines and Border Aesthetics

As Boas Maneiras and Bacurau

Authors

  • Eduardo A. Russo Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e072

Keywords:

Cinema, contemporary, Latin American, decolonization

Abstract

The article examines the fictional strategies deployed by two recent Brazilian films, As boas maneiras (2017), in their relationship with the concept of the abyssal line, proposed by Boaventura de Sousa Santos and Bacurau (2019), as an incursion into a border poetics, according to the proposals of Walter Mignolo. Beyond the particularities and differences between the two films, it is possible to notice certain aspects in common, which collect and reflect on the legacies of cinematographic modernity and exhibit a transversal impulse towards the design of a decolonial aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bradshaw, P. (11 de marzo de 2020). Bacurau review. Ultraviolent freakout in Brazil´s Outback [Reseña de Bacurau. Descontrol ultraviolento en el interior brasileño]. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/film/2019/may/15/bacurau-review-brazil-outback-western-cannes

Carpenter, J. (1982). The Thing [El enigma de otro mundo] [Película]. Estados Unidos: Universal Pictures.

De Sousa Santos, B. (2010). Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo, CLACSO.

Dornelles, J. y Mendonça Filho, K. (2019). Bacurau [Película]. Brasil: Ancine-Arte, France-CNC, Cinemascopio, Globo Filmes, SBS, Simio Films.

Gómez Moreno, P. P. (2010). Estéticas fronterizas. Diferencia colonial y opción estética decolonial. Bogotá, Colombia; Quito, Ecuador: Universidad Distrital de Caldas; Universidad Andina Simón Bolívar.

Laughton, C. (Director). (1955). The Night of the Hunter [La noche del cazador][Película]. Estados Unidos: United Artists.

Legrand, X. (2017). Interview with Juliana Rojas and Marco Dutra (Good Manners) [Entrevista con Juliana Rojas y Marco Dutra] Rober Awards. LIFF2017. Recuperado de https://roberawards.com/film/lff2017-interview-with-juliana-rojas-and-marco-dutra-good-manners/

Mbembe, A. (2010). Necropolítica, seguido de Sobre el gobierno privado indirecto. Santa Cruz de Tenerife, España: Melusina.

Monterde, J. E. (1996). Los orígenes del cine moderno. En AA. VV., Historia General del Cine, vol. ix (Europa y Asia, 1945-1959) (pp. 15-46). Madrid, España: Cátedra.

Mignolo, W. (2003). Historias locales / diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid, España: Akal.

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona, España: Gedisa.

Rodrigues Gomes, A. y Vilas-Bõas Trovão, F. (2020). O voo do Bacurau. Cinema,
necropolítica e (contra)violencia [El vuelo del bacurau. Cine, necropolítica y (contra) violencia]. Fenix, Revista de Historia Estudos Culturais, 17(2), 231-261. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.951

Rocha, G. (Director). (1969). Antonio Das Mortes [Película]. Brasil: MAPA Films

Rojas, J. y Dutra, M. (Directores.). (2017). As boas maneiras [Los buenos modales] [Película]. Brasil: Dezenove Som e Imagem, Good Fortune Films, Urban Factory.

Spyer, T. (2019). Distopías à brasileira: Bacurau e Divino Amor [Distopías a la brasileña: Bacurau y Divino amor]. Revista Epistemologías do Sul, 3(1), 95-109. Recuperado de https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/2442

Schoedsack, E. y Pichel, I. (Directores). (1932). The Most Dangerous Game [El malvado Zaroff] [Película]. Estados Unidos: RKO Radio Pictures.

Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Santa Cruz de Tenerife, España: Melusina.

Xavier, I. (2006). Da violência justiceira à violência ressentida [De la violencia justiciera a la violencia resentida]. Ilha do Desterro, (51), 55-67. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2006n51p55

Published

2021-07-09

How to Cite

Russo, E. A. (2021). Abyssal Lines and Border Aesthetics: As Boas Maneiras and Bacurau. Arte E Investigación, (Especial), e072. https://doi.org/10.24215/24691488e072