Close Glances

Contributions to Decolonial Studies in the Arts

Authors

  • María de los Ángeles De Rueda Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e071

Keywords:

Theories, arts, decoloniality, relocations, transmediality

Abstract

This article reviews some concepts developed by Latin American authors from the field of arts studies in Latin America, particularly in the last third of the 20th century. It is considered necessary to replace such ideas, linked to location and relocation, as situated thinking. Some cases are described based on their application in the analysis of artistic productions within the framework of the decoloniality of feeling and doing in transmedia times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atlas Walter Benjamín. (s. f.). Lejanía. Recuperado de https://cbamadrid.es/benjamin/
termino.php?id=140

Catelli, L. (2018). Lo colonial en la contemporaneidad. Imaginario, archivo, memoria. Tabula Rasa, (29), 133-156. https://doi.org/10.25058/20112742.n29.07

Colombres, A., Acha J., Escobar, T. (1991). Hacia una teoría americana del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Del Sol.

De Rueda, M. (2014). Precedentes del Arte Colaborativo (En Red) A 30 años de la Asociación Latinoamericana y del Caribe de Artecorreo. Ponencia presentada en las 7.a Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de https://es.calameo.com/books/000658104eb9787232800

Escobar, T. (1998). Las otras modernidades notas sobre la modernidad artística en el cono sur: el caso paraguayo. Recuperado de http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Queretaro/complets/TicioEscobar.PDF

Estudio Biopus. (2011). El jardín de las historias [Instalación interactiva] Recuperado de http://www.biopus.ar/estudio/the_garden_of_stories.html

Flores Ballesteros, E. (2003). Lo nacional, lo local, lo regional en el arte latinoamericano: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Huellas, (3), 31-44. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/167

García Canclini, N. (1992). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Groys, B. (2015). Volverse Público, las transformaciones del ágora en el ágora contemporánea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Kusch, R. (1976). Geocultura del hombre americano. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fernando García Cambeiro.

Luna L. (2016). Paisaje Americano. Recuperado de https://www.leonelluna.com.ar/espa%C3%B1ol/proyectos/paisaje-americano/

Constantino N. (2016). El verdadero jardín nunca es verde [Obra multimedia]. Recuperado de http://www.nicolacostantino.com.ar/jardin-fragmento.php

Restrepo, E. y Rojas, A. (2010). Inflexión decolonial. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca, Instituto Pensar, Universidad Javeriana.

Richard, N. (2006). Los pliegues de lo local en el mapa de lo global: reticencia y resistencia. Signo y Pensamiento, 25(49), 46-57. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86004903

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch´ixi desde la historia andina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Tinta Limón.

Uzuel, A. (2020). Bosque [Pieza de animación generativa]. Recuperado de https://auzal.net/bosque

Published

2021-07-14

How to Cite

De Rueda, M. de los Ángeles. (2021). Close Glances: Contributions to Decolonial Studies in the Arts. Arte E Investigación, (Especial), e071. https://doi.org/10.24215/24691488e071