The Total War and the Historical Paintings

(Farce and Tragedy in Goya)

Authors

  • Mariano de Blas Ortega Facultad de Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e067

Keywords:

Violence, tragedy, sublime representation, realistic representation

Abstract

Faced with an idealized depiction of the War, Goya presents it as a tragedy without artifice. Anonymous people, civilians and military, suffer and become brutalized. Its protagonists are depicted as real beings, not like heroes. In contrast, beautiful battles are shown, where everything is sublime and beautiful. Their heroes are illuminated by scenery in the form of a sort of winged victory, even disguised as generals. Goya uses also costume and mask in some of his portraits but just because to unveil a farce. As an epilogue, two works of contemporary artists are related to the demystifying version of Goya’s visual arguments, thereby highlighting his lucidity and current relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apsley House (s. f.). The Wellington Collection [La colección Wellington]. Recuperado de https://www.wellingtoncollection.co.uk/collection-category/19th-century-paintings/

Art UK (s.f.). Equestrian Portrait of the 1st Duke of Wellington (1769–1852) [Retrato equestre del 1º Duque de Wellington]. Recuperado de https://artuk.org/discover/artworks/equestrian-portrait-of-the-1st-duke-of-wellington-17691852-144183

Bell, D. A. (2012). La primera guerra total. La Europa de Napoleón y el nacimiento de la guerra moderna. Madrid, España: Alianza.

Broers, M. (2010). Napoleon’s other War. Bandits, Rebels and their Pursuers in the Age of Revolutions [La otra guerras de Napoleón. Rebeldes y sus perseguidores en la época de las revoluciones]. Oxfordshire, Inglaterra: Peter Lang LTD.

Buendía, J. R. (1994). El Prado, colecciones de pintura. Bonn, Alemania: Lunwerg.

Dufy, C. (1988). The military experience in the age of reason [La experiencia militar en la edad de la razón]. Nueva York, Estados Unidos: Atheneun.

De Blas, M. (2013). Los cuadros de fusilamientos en el siglo xix. Una discusión de intenciones. Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imagen, (11), 55-79. Recuperado de https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/2402

Dufour, G. (2008). Goya durante la guerra de la independencia. Madrid, España: Cátedra.

Enciso, L. M. (2001). La Europa del siglo xviii. Barcelona, España: Península.

Fernández-Fontecha, L. (20 de noviembre de 2015). Ahora semanal, (10). Recuperado de http://www.ahorasemanal.es/goya-el-retratista.

Fundación Goya en Aragón (s.f.). El coloso. Recuperado de https://fundaciongoyaenaragon.es/obra/el-coloso/589#bibliografia

García Fuentes, A. (2008). Dos de Mayo de 1808. Madrid, España: Inédita.

Glendinning, N. (2017). Goya y sus críticos. Madrid, España: Jesusa Vega González, ediciones Complutense.

Hagen, R. M. y Hagen, R. (2003), Francisco de Goya, Colonia: Taschen.

Lewkowicz, M. (Director). (2016). Bajo el fuego: la historia jamás contada de Tony Vaccaro [Documental]. Estados Unidos: HBO Documentary Films.

Mena Marqués, M. (21 de septiembre de 2011). El coloso y su atribución a Goya. Recuperado de https://www.museodelprado.es/aprende/investigacion/estudios-y-restauraciones/recurso/el-coloso-y-su-atribucion-a-goya/661a409d-72c2-48dd-9247-34a241f81f43

Pérez Galdós, B. [1873-79] (2020). Episodios Nacionales. Primera y segunda series. Madrid, España. Fundación Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/portales/benito_perez_galdos/su_obra_episodios_nacionales/

Pérez Reverte, A. (2019). Una historia de España. Barcelona, España: Penguin.

Suárez, C. A. (18 de noviembre de 2012). Las huellas de Marianne o el itinerario republicano en el Sur de América. Sin Permiso. Recuperado de https://www.sinpermiso.info/textos/las-huellas-de-marianne-o-el-itinerario-republicano-en-el-sur-de-amrica

Tomlinson, J. (1992). Goya and the Twilight of Enlightenment [Goya, el crepúsculo del siglo de las luces], New Haven, Estados Unidos.: Yale University Press.

Zizek, S. (2012). Primero como tragedia, después como farsa. Madrid, España: Akal.

Published

2021-05-21

How to Cite

de Blas Ortega, M. (2021). The Total War and the Historical Paintings: (Farce and Tragedy in Goya). Arte E Investigación, (19), e067. https://doi.org/10.24215/24691488e067