An Eternal Sticker

Appropriation in Contemporaneous Artistic Poster

Authors

  • Daniela Belén Leoni Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Paola Belén Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e066

Keywords:

Poster, paste-up, appropriation, postproduction

Abstract

In this paper we explore the way in which artists appropriate the poster device and put its semiotic and relational dimension in motion, also analyzing the material and rhetorical procedures of reinterpretation and relocalization involved in its production. Likewise, the technical, social and cultural transformations that have favored such development will be explored. For this, we will consider a paste-up installation promoted by the collective Ilusión Gráfica in tribute to the artist Juan Carlos Romero, on November 4th 2017, in the context of the 4th edition of the Contemporary Graphic Festival Presión, held in the cultural center Azul un Ala, in La Plata.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourriaud, N. (2007). Postproducción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora.

Bourriaud, N. (2017). Estética Relacional. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora.

Groys, B. (2009). La topología del arte contemporáneo. Esfera Pública. Recuperado de http://esferapublica.org/nfblog/la-topologia-del-arte-contemporaneo

Ilusión Gráfica. (2017). La vida es [Registro fotográfico]. Recuperado de https://www.instagram.com/p/BbFjs3UjDwX/

Jiménez, J. (1986). Imágenes del hombre. Fundamentos de estética. Madrid, España: Tecnos.

Jiménez, J. (2006). Teoría del arte. Madrid, España: Tecnos.

Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. Ensayo sobre el triunfo de la Estética. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica

Scolari, C. A. (2019). Media Evolution. Sobre el origen de las especies mediáticas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Marca Editora.

Sontag, S. (1970). El Afiche: publicidad, arte, instrumento político, mercancía. En AA. VV., Fundamentos del Diseño Gráfico (pp. 239-265). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito.

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Published

2021-05-21

How to Cite

Leoni, D. B., & Belén, P. (2021). An Eternal Sticker: Appropriation in Contemporaneous Artistic Poster. Arte E Investigación, (19), e066. https://doi.org/10.24215/24691488e066