Two Versions of the Latin American in Works by M. Etkin and M. Maiguashca

Authors

  • Edgardo José Rodríguez Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e065

Keywords:

Etkin, CLAEM, Maiguashca

Abstract

Being post-serial avant-garde premises assumed, the political-aesthetic problem of the young creators who participated in the Di Tella Institute’s Latin American Center for Advanced Musical Studies was no longer how to dominate an always external model, but to achieve differentiation by means of their own language. Some fellows, later important composers, produced music and aesthetics relied on an idea of the Latin American based on pre-Columbian aspects. At least two trends were developed, one around the use of direct indigenous references, and another that transformed them into an abstract or conceptual component for the structure achievement. This paper analyzes works and writings of Mesías Maiguashca and Mariano Etkin, former fellows of the Center, which would represent paradigmatically both tendencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chazarreta, D. (2 de mayo de 2013). Heterogeneidad y poética en «Boletín y elegía de las mitas» de César Dávila Andrade. Revista Crítica.cl. Recuperado de http://critica.cl/literatura/heterogeneidad-y-poetica-en-%e2%80%9cboletin-y-elegia-de-lasmitas%e2%80%9d-de-cesar-davila-andrade

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.

Etkin, M. [1984] (1989). Los espacios de la música contemporánea en América Latina. Revista Del ISM, 1(1), 47-58.

Etkin, M. (1999). Acerca de la composición y su enseñanza. Arte e Investigación, (3), 11-15. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/arteinvestigacion/ArteeInvestigacion-3.pdf

Feldman, M. (1985). Crippled Symmetry [Simetría minusválida. En W. Zimmerman (Ed.),Essays [Ensayos] (pp. 124-137). Kerpen, Alemania: Beginner Press.

Fischerman, D. (22 de junio de 2006). La poesía de Beckett es como un desierto ondulado. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/3-2905-2006-06-22.html

Foucault, M. (1984). Des espaces autres [Otros espacios]. Architecture, Mouvement, Continuité, 5, 46-49.

Kusch, R. (1955). Anotaciones para la estética de lo americano. Revista Comentario, (9). Recuperado de http://textoyopinion.blogspot.com.ar/p/rodolfo-kusch.html

León-Portilla, M. (1993). En J. Meyer (Comp.), Egohistorias: El amor a Clío (pp. 83-122). México: Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos. Recuperado de http://books.openedition.org/cemca/3370

León-Portilla, M. (2006). La filosofía náhuatl. D. F., México: UNAM.Maiguashca, M. (s. f.). Übungen, Ayayayayay, «Moments Musicaux», Intensidad Y Altura [Librillo de CD]. Baden-Baden, Alemania. Producciones Mañana, PM 001.

Maiguashca, M. (1971). Ayayayayay [Música concreta y electrónica]. Recuperado de http://www.maiguashca.de/index.php/es/obras/2020-16/371-05-1971-ayayayayay-musica-concreta-y-electronica

Maiguashca, M. (1995). Ensayo de autorretrato. Recuperado de http://maiguashca.de/index.php/es/textos/sobre-mi/34-1995-07-ensayo-de-autoretrato-viena-1995

Maiguashca, M. (2001). El quehacer estético, mi quehacer estético. Recuperado de http://www.maiguashca.de/index.php/de/texte/von-mir/32-2001-08-el-quehacer-estetico-mi-quehacer-estetico

Maiguashca, M. (2007). El Boletín y Elegía de las Mitas [Cantata escénica]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xK6nv8cdx4c

Maiguashca, M. (2007). El Boletín y Elegía de las Mitas [Programa de mano de la presentación de octubre de 2007]. Quito, Ecuador: Teatro Nacional Sucre.

Maiguashca, M. (2008). Sobre mi trabajo musical. Recuperado de http://www.maiguashca.de/index.php/de/texte/von-mir/23-2009-01-sobre-mi-trabajo-musical

Maiguashca, M. (2009). Lo Latinoamericano. Recuperado de http://www.maiguashca.de/index.php/de/texte/von-mir/22-2009-04-lo-latinoamericano

Paraskevaídis, G. (2009). Las venas sonoras de la otra América. Recuperado de http://www.gp-magma.net/pdf/txt_e/sitio-lasvenassonoras.pdf

Paraskevaídis, G. (2013). Mesías Maiguashca: cuatro escalas en la ruta al Ecuador. Recuperado de https://www.latinoamerica-musica.net/compositores/mesias/Mesias.pdf

Zelarayán, R. (23 de octubre de 1975). Mariano Etkin, un músico de vanguardia en Tucumán. Clarín, pp. 4-5. Recuperado de http://www.latinoamerica-musica.net/pdf/sitio-Etkin-Zelarayan.pdf

Published

2021-05-21

How to Cite

Rodríguez, E. J. (2021). Two Versions of the Latin American in Works by M. Etkin and M. Maiguashca. Arte E Investigación, (19), e065. https://doi.org/10.24215/24691488e065