Made of Pellin Oak Or Laurel Guardians of Wallmapu
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e064Keywords:
Art mapuche, chemamüll, original worldviewAbstract
The article makes an approach to the trajectory of Antonio Paillafil Llancaleo, maker of ancestral beings that are revitalized in his creations. Installations, sculptural ensembles and works made by the carver that were exhibited in different parts of the world with the aim of transmitting their culture are analyzed. The protagonist of them is the chemamüll (che: ‘people’ and mamüll: ‘wood’, in Mapudungun), being the protector of the spirit of the deceased whom he accompanies to their final destination along with their ancestors. Built in pellin oak or laurel, these large totems are reworked by the sculptor’s hand with the intention that their history and meanings are not forgotten.Downloads
References
Albán Achinte, A. (2014). Artistas Indígenas y Afrocolombianos: Entre las memorias y las cosmovisiones. Estéticas de la re-existencia. En Z. Palermo (Comp.), Arte y estética en la encrucijada descolonial (pp. 53-73). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Del Signo.
Astudillo, E. (31 de julio de 2015). Antonio Paillafil deslumbra al público con tallados en madera en Expo Milán 2015. Dato Express.cl. Recuperado de http://www.datoexpress.cl/antonio-paillafil-deslumbra-al-publico-con-tallados-en-madera-en-expo-milan-2015/
Belinche, D. (2010). América, la tierra donde sopla el viento. La Puerta. Publicación de Arte y Diseño, 4(4), 6-17. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39852
Bovisio, M. A. (2002). Algo más sobre una vieja cuestión: «ARTE» ¿vs? «ARTESANIA». Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación para la Investigación del Arte Argentino (FIAAR).
Ciafardo, M. y Belinche, D. (2008). Los estereotipos en el arte: un problema de la educación artística. Los artistas son de Piscis. La Puerta. Publicación Internacional de Arte y Diseño, 3(3), 27-38. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39793
Ciafardo, M. (2016). Las imágenes visuales latinoamericanas. El derecho a la contemporaneidad. Octante, (1), 23-33. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/octante/article/view/162
Escobar, T. (2013). Arte indígena: el desafío de lo universal. Revista Casa de las Américas, (271), 3-18. Recuperado de http://www.casadelasamericas.org/publicaciones/revistacasa/271/hechosideas.pdf
Fiadone, A. E. (2007). Simbología mapuche en territorio tehuelche. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Maizal Ediciones.
García Barrera, M. (2009). Comunicación intercultural y arte mapuche actual. Alpha. Revista de Artes, Letras y Filosofía, (28), 29-44. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012009000100003
Ministerio del Interior y Seguridad Pública. Gobierno de Chile. (24 de mayo de 2016). Dos chemamüles, persona de madera en mapudungún, recuperan su lugar en el Palacio de La Moneda. Recuperado de http://ssi.gob.cl/noticias/2016/05/24/dos-chemamulespersona-de-madera-en-mapudungun-recuperan-su-lugar-en-el-palacio-de-lamoneda/
Museo de la Memoria. (7 de noviembre de 2018). Mawida Chemamüll: un bosque de espíritus en el Museo de la Memoria. Recuperado de https://ww3.museodelamemoria.cl/Informate/mawida-chemamull-un-bosque-de-espiritus-en-el-museo-de-la-memoria/
Palermo, Z. (2014). Introducción. El arte latinoamericano en la encrucijada decolonial. En Z. Palermo (Comp.), Arte y estética en la encrucijada descolonial (pp. 9-16). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Del Signo.
Pérez Bidegain, M. J. (14 de septiembre de 2015). Antonio Paillafil: el artesano mapuche que traspasa fronteras. El Mercurio. Recuperado de http://www.economiaynegocios.clnoticias/noticias.asp?id=183016
Pillan Mamüll. (18 de noviembre de 2018). Inicio [Perfil de Facebook] Recuperado de https://www.facebook.com/tallermadera.tallermadera
Retamal, P. A. (1987). Quila. En Nepegñe, peñi, nepegñe (Despierta, hermano, despierta). Poesía mapuche (pp. 24-25). Santiago de Chile, Chile: By Nuke Mapu Ediciones.
Vargas, F. (24 de mayo de 2016). Esculturas mapuches usadas en Expo Milán fueron instaladas al interior de La Moneda. Emol. Recuperado de https://www.emol.com/noticias/Nacional/2016/05/24/804398/Esculturas-mapuche-usadas-en-Expo-Milanfueron-instaladas-al-interior-de-La-Moneda.html
Zúñiga, D. (30 de julio de 2019). Arte, espiritualidad y madera: la trayectoria del escultor mapuche Antonio Paillafil. Madera 21. Recuperado de https://www.madera21.cl/escultor-mapuche-antonio-paillafil/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.