Latin American Inter-Gral Musical Occasions
Categorical Alternatives to Decolonize Listening
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e063Keywords:
Latin American popular music, autonomy of music, integrality, inter-gralityAbstract
This work is part of the research project called “Conceptual foundations for a general history of popular musical manifestations in the Long Historical Duration” based at the Faculty of Humanities, Arts and Social Sciences of the Autonomous University of Entre Ríos and accredited for the period 2020-2023. It proposes to review the methodologies and concepts of the historiography of music as well as to systematize and generalize sources and indications that allow sketching a history of urban and professional music, which from early modernity constituted the sound manifestation of the majority, both in Europe and in the mestizo and cross-cultural American culture. This work proposes to review the category of integrality and reformulate it in terms of inter-grality as an alternative to name a Latin American sound specificity.Downloads
References
Argumedo, A. (2009). Los silencios y las voces en América Latina. Notas sobre el pensamiento nacional y popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Attali, J. (1995). Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
Camacho Díaz, G. (2011). Del oratorio al fandango: la subversión del orden social. En A. García de León Griego (Comp.), Las músicas que nos dieron patria. Músicas regionales en las luchas de independencia y revolución (pp. 43-62). Tierra Caliente, México: Ediciones del programa de desarrollo cultural de Tierra Caliente.
De Carvalho, J. (1993). Aesthetics of Opacity and Transparence: Myth, Music, and Ritual in the Xangô Cult and in the Western Art Tradition [Estética de la opacidad y la transparencia: mito, música y ritual en el culto Xangô y en la tradición artística occidental] Latin American Music Review / Revista De Música Latinoamericana, 14(2), 202-231. https://doi.org/10.2307/780175
Colombres, A. (2012). Imaginario del Paraíso. Ensayos de interpretación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Eckmeyer, M. (2019a). «El que se mete con mi barrio me cae mal». Alternativas analíticas a la estandarización en música popular. Clang, (5), e005. https://doi.org/10.24215/25249215e005
Eckmeyer, M. (2019b). La historia de la música como cultura afirmativa. Variaciones musicales sobre Herbert Marcuse. Arte E Investigación, (15), e018. https://doi.org/10.24215/24691488e018
Ferreira, L. (2011). Artes musicais na diáspora africana: improvisação, chamada-eresposta e tempo espiralar [Artes musicales en la diáspora africana: improvisación, llamada y respuesta y tiempo en espiral]. Outra Travessia, Revista da Pós-Graduação em Literatura, (11), 55-70.
Fornaro, M. (2010). De improviso: el canto payadoresco, expresión de origen hispano en el área rioplatense. En A. Recasens Barberà (Comp.), A tres Bandas: mestizaje, sincretismo e hibridación en el espacio sonoro iberoamericano (pp. 79-90). Madrid, España: SEACEX y AKAL Ediciones.
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Hall, S. [1994] (2010). Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana; Instituto de Estudios Peruano; Universidad Andina Simón Bolivar - Sede Ecuador; Envión Editores.
Laplantine, F. y Nouss A. (2007). Mestizajes. De Arcimboldo a zombi. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Mazé Mixo. (13 de febrero de 2013). Desfile do Afoxé Filhos de Gandhi-Rio | Av Rio Branco 2013 [Registro audiovisual]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=45MAK_uw_UA&list=PLolR7SEfYamGlqwdjnPR-Pp1-aFGwZLvk&index=22&t=53s
Mignolo, W. (2014). Desobediencia epistémica. Retórica de la modernidad, lógica de la Colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Del signo.
Nogueira, A. y Reggae, A. (2018) Festa de Oxum [Registro audiovisual]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=JmR-AmAwoqg&t=1847s
Onfray, M. (2006). Tratado de ateología. Física de la metafísica (Trad. Freiré, L.). Barcelona, España: Anagrama, S.A.
Pessoa de Barros, J. y Leão Teixeira, M. (1989). O código do corpo: Inscrições e marcas dos orixás [El código del cuerpo: Inscripciones y marcas de los orixás]. En C. E. Marcondes de Moura (Org.), Meu sinal está no teu corpo. Escritos sobre as religião dos orixás [Mi signo está en tu cuerpo. Escritos sobre la religión de los orixás] (pp. 36-62). San Pablo, Brasil: Edicon Edusp.
Quintero Rivera, A. (2009). Cuerpo y cultura. Las músicas «mulatas» y la subversión del baile. Madrid, España: Iberoamericana.
Rivera Cusicanqui, S. (2018). Un mundo ch´ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.
Thornton, J. [1992] (2004). A Africa e os africanos na formacao do mundo atlántico, 1400-1800 [África y los africanos en la formación del mundo atlántico, 1400-1800].Río de Janeiro, Brasil: Elsevier.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.