Critical Dialogues with Complex Systems

Authors

  • Lara Sánchez Coterón Grupo Investigación Prácticas artísticas y formas de conocimiento contemporáneas. Facultad de Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e060

Keywords:

Artificial systems, new media art, interaction design, critical practices

Abstract

Art and design in the digital age are closely linked to systemic models and structures both formally and discursively. The research takes this type of hybridization between art and science (systems studies) as a starting point to investigate about the activation, reconfiguration or creation of complex systems as an artistic resource. This article analyses the possibilities of creating disobedient discourse by overlapping and problematizing the political ontologies of normative systems at this confluence. The research builds on the Leverage Points approach by American environmental scientist D. H. Meadows to dissect the various ways of producing significant experience and disruptive semantics used by contemporary artists and designers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adar, D. (2014). The Secret of Tinder [El secreto de Tinder] [Entrada de blog]. Recuperado de https://www.doriadar.com/2014/12/18/the-secret-of-tinder/

Boler, M. (Ed.). (2008). Digital media and democracy: Tactics in hard times. Londres, Inglaterra: MIT Press.

Cook, D. (30 de abril de 2012). Loops and Arcs [Bucles y arcos] [Entrada de blog]. Recuperado de https://lostgarden.home.blog/2012/04/30/loops-and-arcs/

Crary, J. (2008). Sobre los finales del sueño: Sombras en el resplandor de un mundo 24/7. Estudios visuales, 5, 8-21.

Crawford, K. y Paglen, T. (2019). Excavating AI: The Politics of Training Sets for Machine Learning. Recuperado de https://www.excavating.ai/

Critical Art Ensemble. (Ed.). (2001). Digital resistance: Explorations in tactical media [Resistencia digital: exploraciones en medios tácticos]. Autonomedia.

Csikszentmihalyi, M. (1991). Flow: The Psychology of Optimal Experience [Estado de flujo: la psicología de la experiencia óptima]. Nueva York, Estados Unidos: Harper Collins.

Deleuze, G. (1992). Postscript on the Societies of Control [Posdata sobre las sociedades de control]. October, 59, 3-7.

Depoorter, D. (2018). Die With Me [Muere conmigo]. Disponible en https://driesdepoorter.be/diewithme/

DiSalvo, C. (2012). Adversarial design [Diseño de confrontación]. Cambridge, Estados Unidos: MIT Press.

Dunne, A. (2005). Hertzian tales: Electronic products, aesthetic experience, and critical design [Cuentos hertzianos: productos electrónicos, experiencia estética y diseño crítico]. Cambridge, Estados Unidos: MIT Press.

Dunne, A. y Raby, F. (2013). Speculative everything: Design, fiction, and social dreaming [Especulativo general: diseño, ficción y sueños sociales]. Cambridge, Estados Unidos: MIT Press.

Elwes, J. (2016). Dada Da Ta. Disponible en https://www.jakeelwes.com/project-DaDaTa.html

Galloway, A. R. (2006). Gaming: Essays on algorithmic culture [Gaming: ensayos sobre cultura algorítmica]. Mineápolis, Estados Unidos: University of Minnesota Press.

Grigg, S. (2017). Letting Them Sleep [Déjalos dormir]. Disponible en http://stalgiagrigg.name/a_img/2017/17.mp4

Harvey, A. (2010). CV Dazzle. Disponible en https://ahprojects.com/cvdazzle/

ImageNet. (2010). ImageNet. Disponible en http://www.image-net.org/

Kluitenberg, E. (2011). Legacies of tactical media: The tactics of occupation : from Tompkins Square to Tahrir [El legado de los medios tácticos: tácticas de ocupación: de la plaza Tompkins a Tahrir]. Ámsterdam, Holanda.

Kuhn, T. S., Neurath, O. y Dewey, J. (1994). The Structure of scientific revolutions [La estructura de las revoluciones científicas]. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.

Latour, B. (2016). La esperanza de Pandora: Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona, España: Gedisa.

Lovell, N. y Fahey, R. (2012). Design Rules for Free-to-Play Games [Reglas de diseño para juegos Free-to-Play]. Londres, Inglaterra: GAMESbrief.

Manovich, L. (2001). The language of new media [El lenguaje de los nuevos medios]. Cambridge, Estados Unidos: MIT Press.

Meadows, D. H. (2009). Thinking in systems: A primer. [Pensando en sistemas: una introducción]. Londres, Inglaterra: Earthscan.

Miller, J. H. y Page, S. E. (2007). Complex adaptive systems: An introduction to computational models of social life [Sistemas adaptativos complejos: una introducción a los modelos computacionales de la vida social]. Nueva Jersey, Estados Unidos: Princeton University Press.

Murray, J. H. (1997). Hamlet on the holodeck: The future of narrative in cyberspace [Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio]. Nueva York, Estados Unidos. Free Press.

Ridler, A. (2018). Myriad (Tulips) [Miríada (tulipanes)]. Disponible en http://annaridler.com/myriad-tulips

Ridler, A. (2019b). Bloemenveiling. Disponible en https://bloemenveiling.bid/

Ridler, A. (2019a). Mosaic Virus [Virus de mosaico]. Disponible en http://annaridler.com/mosaic-virus

Schüll, N. D. (2012). Addiction by design: Machine gambling in Las Vegas [Adicción por diseño: juegos de azar en Las Vegas]. Nueva Jersey, Estados Unidos: Princeton University Press.

Vedantam, S. (17 de mayo de 2016). This Is Your Brain On Uber [Este es tu cerebro en Uber] [Entrada de blog]. Recuperado de https://www.npr.org/2016/05/17/478266839/this-is-your-brain-on-uber?t=1581500268385&t=1595333550130

Published

2020-11-27

How to Cite

Sánchez Coterón, L. (2020). Critical Dialogues with Complex Systems. Arte E Investigación, (18), e060. https://doi.org/10.24215/24691488e060