The Politicization of Music in the Aesthetic Experience

Reinterpretations on Walter Benjamin

Authors

  • María Marchiano Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Isabel Cecilia Martínez Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e059

Keywords:

Politicization, music, experience, work of art, Benjamin

Abstract

Walter Benjamin coined the concept of politicization of art based on two situations that emerge from the mechanical reproduction of the image: the subversion of the traditional work of art’s ontology, and the use of cinematography as fascist political publicity. In this paper, we analyse the musical ontologies in dialogue with Benjamin’s ideas of visual arts, in order to develop the concept of politicization of music. We conclude that politicization of music is a phenomenon that emerges from human experience with the work of art and not just in the work itself, an idea that rests in an ontology of music as experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1970). Teoría estética. Madrid, España: Akal.

Belinche, D. (2016). Arte, poética y educación. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/libros/Arte%20poetica%20y%20educacion.pdf

Benjamin, W. (1989). Pequeña historia de la fotografía. En Discursos interrumpidos I(pp. 61-83). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Benjamin, W. (2015). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En T. Vera Barros (Comp.), Estética de la imagen (pp. 25-69). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Marca.

Buchloh, B. (2004). Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX. Madrid, España: Akal.

Di Pego, A. (2008). Experiencia estética y modernidad. La mirada de Benjamin de la fotografía y del cine. Question, 1(19). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/617

Eco, U. (1962). Obra abierta. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Hanslick, E. (1854). The beautiful in music [De lo bello en la música]. Londres, Reino Unido: Novello and company.

Heidegger, M. (1984). Caminos de bosque. Madrid, España: Alianza.

Horkheimer, M. y Adorno, T. (1944). Dialéctica del iluminismo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Laclau, E. y Mouffe, C. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid, España: Siglo Veintiuno.

Marchiano, M. y Martínez, I. C. (2017a). El pogo más grande del mundo: el fenómeno de la intercorporalidad en públicos masivos. Ponencia presentada en el 13.º Encuentro para las Ciencias Cognitivas de la Música (13ECCoM). Conservatorio Gilardo Gilardi, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/71790

Marchiano, M. y Martínez, I. C. (2017b). Música y movimiento. La experiencia musical del oyente. Arte e Investigación, (13), 154-165. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/526

Martínez, I. C. (2005). La audición imaginativa y el pensamiento metafórico en la música. Ponencia presentada en las 1.º Jornadas de Educación Auditiva. Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de https://www.aacademica.org/martinez.isabel.cecilia/76

Pérez, J. (2019). Oralidad musical y tecnología. Desnaturalizando la partitura como forma de pensamiento. Arte e investigación, (16). https://doi.org/10.24215/24691488e040

Reynolds, S. (2013). Postpunk. Romper todo y empezar de nuevo. Ciudad Autónoma de
Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.

Taccetta, N. (2019). La experiencia de la modernidad. Shock y melancolía en

Walter Benjamin. Las Torres de Lucca, 8(15), 107-133. Recuperado de http://www.lastorresdelucca.org/index.php/ojs/article/view/335

Published

2020-11-27

How to Cite

Marchiano, M., & Martínez, I. C. (2020). The Politicization of Music in the Aesthetic Experience: Reinterpretations on Walter Benjamin. Arte E Investigación, (18), e059. https://doi.org/10.24215/24691488e059