Discussing History

Cultural Perspectives for Rethinking Images

Authors

  • María Elena Lucero Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e058

Keywords:

Anachronism, art, culture, curatorship, history, visuality

Abstract

This article poses a debate on traditional ways adopted by Art History for arranging and reading images. We will analyze two curatorial approaches that problematized the relation between history and visual production. The first approach refers to the exhibition «El tiempo del arte. Obras siglos XVI al XXI» (Art time. Works from the 16th century to the 21st century) at Fundación PROA (2009), organized around themes that permeated artistic movements. Secondly, we will examine Verboamérica (2016), opened at the Museo de Arte Latinoamericano (Museum of Latin American Art) in Buenos Aires. In this case, eight themes were established, from which artists of the museum’s permanent collection were grouped together. This research describes how the above visual itineraries undermined the chronological limits of Western tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acha, J. (1981). Teoría y prácticas no-objetualistas en América Latina. Ponencia presentada en el 1.º Coloquio Latinoamericano sobre Arte No-Objetual y Arte Urbano. Museo de Arte Moderno de Medellín, Medellín, Colombia. Recuperado de https://issuu.com/elmamm/docs/i_coloquio_de_arte_no_objetual_mamm_af18f37f37e19a

Didi-Huberman, G. (2006). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Escobar, T. (2005). Zonas en litigio. Los extraños lugares del arte en los tiempos del esteticismo total. En Quinta Bienal do Mercosul [Catálogo de exposición] (pp. 66-73). Porto Alegre, Brasil.

Escobar, T. (2015). Imagen e intemperie. Las tribulaciones del arte en los tiempos del mercado total. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

García Canclini, N. (1986). Políticas culturales en América Latina. Ciudad de México, México / Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial Grijalbo.

Giunta, A. (2016). Todas las partes del mundo. En Verboamérica [Catálogo de exposición] (pp. 55-123). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires.

Giunta, A. y Pérez Rubio, A. (2016-2018). Verboamérica [Exposición]. Recuperado de https://www.malba.org.ar/evento/verboamerica/

Harris, J. (2001). The New Art History: A Critical Introduction [La nueva historia del arte: una contribución crítica]. Londres, Reino Unido: Routledge.

Pietrantonio, G. (2009). El tiempo del arte. Obras siglos XVI al XXI [Exposición]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación PROA.

Pérez Rubio, A. (2016). Historia abierta, tiempo múltiple. La Colección MALBA desde otro giro. En Verboamérica [Catálogo de exposición] (pp. 33-53). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires.

Proa. (s. f.). Exhibiciones. El tiempo del arte. Montaje. Recuperado de http://proa.org/esp/exhibition-the-time-of-art-montage.php

Traba, M. (2005). Dos décadas vulnerables en las artes plásticas latinoamericanas, 1950-1970. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Published

2020-11-27

How to Cite

Lucero, M. E. (2020). Discussing History: Cultural Perspectives for Rethinking Images. Arte E Investigación, (18), e058. https://doi.org/10.24215/24691488e058