Juan Andralis: Avant-Garde and Typography

(Paris - Buenos Aires, 1928-1994)

Authors

  • Fabio Ares Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e056

Keywords:

Printing, typography, surrealism, history, design

Abstract

Juan Andralis is an essential exponent of Argentine and Latin American visual culture. His figure combined surrealism with design and handmade typography. In Paris he joined the group led by André Breton and worked in Cassandre’s studio. After his return to Buenos Aires he participated in the Design Department of the Instituto Di Tella, and from 1968 he opened his own printing press: El Archibrazo. The gift of ubiquity put him where he needed to be, with one foot in reality and the other on dream ground.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2006). Andralis. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones tpG.

Andralis, J. (1953). Hierogamus [Pintura]. París, Francia: Colección El Archibrazo.

Andralis, J. (1987). Al pie de la letra. tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (1), 3. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1987/07/01/tpg-1/

Andralis, J. (1987). Un cuarto de siglo. tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (2), 3. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1987/09/01/tpg-2/

Andralis, J. (1989). Tres (veces tres) = nueve. tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (9), 3. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1989/11/01/tpg-9/

Andralis, J. (1991). Una pica de sal… tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (14), 43. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1991/08/01/tpg-14/

Andralis, J. y Glas, M. (1987). Dicotomía foto gráfica [Entrevista]. tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (1), 42-43. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1987/07/01/tpg-1/

Archivo tipoGráfica (s. f.). Breve historia de tpG. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/

Archibrazo. (s. f.). Inicio. Recuperado de https://www.archibrazo.org/dig/

BauerTypes. (s. f.). Andralis ND. Recuperado de https://bauertypes.com/es/tipografia/andralis-nd/

Bruno, M. T. (1987). Una visión de Cassandre, reportaje a Juan Andralis [Entrevista].tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (1), 34-37. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1987/07/01/tpg-1/

Cátedra Fontana. (1996). Pensamiento tipográfico. Interfaces. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Edicial.

Di Tella, G., Oteiza, E., Distefano, J. C., Fontana, R. y Andralis, J. (1987). La gráfica del Di Tella (1960/1970). tipoGráfica. Comunicación para diseñadores, (3), 7-18. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1987/12/01/tpg-3/

Editorial Argonauta. (s. f.). Editorial Argonauta. Recuperado de http://www.editorialargonauta.com.ar

Fontana, R. (2012). Ganarse la letra. Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Instituto Di Tella. (s. f.). Departamento de Diseño Gráfico y Departamento de Fotografía. Recuperado de https://itdt.edu/0departamento-de-diseno-grafico-y-departamentode-fotografia/

Jalluf, Z. y Venancio, C. (1993). Rubén Fontana. Barcelona, España: Gustavo Gilli.

Peicovich, E. (1993). Juan Andralis. Programa La Noche Abierta. [Entrevista]. Recuperado de https://www.archibrazo.org/dig/entrevista-a-juan-andralis/

Valdés, S. (2004). Revolución surrealista y utopía urbana en América Latina. Ponencia presentada en las 6.º Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Published

2020-11-27

How to Cite

Ares, F. (2020). Juan Andralis: Avant-Garde and Typography: (Paris - Buenos Aires, 1928-1994). Arte E Investigación, (18), e056. https://doi.org/10.24215/24691488e056