How to Remove a Moisture Stain

Reflections Around the Transdisciplinarity

Authors

  • Ariel Nazareno Stivala Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e053

Keywords:

Complexity, transdiscipline, artistic practice, contemporaneity, knowledge

Abstract

This article investigates the links between art and transdiscipline within the framework of the complexity paradigm proposed by Edgar Morin as an alternative to modern thought, insufficient to build knowledge in the contemporary context. It seeks to reflect on the epistemological limits that artistic practice has had to overcome to be considered as a form of knowledge that can be put into dialogue with other fields of knowledge. The approach of the sociologist Boaventura de Sousa Santos will be used, focusing attention on what he calls the non-existence production of the monoculture of knowledge. Finally, some issues related to the tree structure of education and the obstacles that it interposes in the process of construction of transdisciplinary knowledge will be outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ala Plástica. (s. f.). About [Acerca de]. Recuperado de https://alaplastica.wixsite.com/alaplastica

Biodiversidad mexicana. (s. f.). La milpa. Recuperado de https://www.biodiversidad.gob.mx/diversidad/sistemas-productivos/milpa

Castro-Gómez, S. (2007). Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre Editores.

Chehonadskih, M. (2014). dOCUMENTA (13) and the Blind Horror of the Meteorite’s Point of View [dOCUMENTA (13) y el horror ciego del punto de vista del meteorito]. Moscow Art Magazine, (3), 199-208. Recuperado de http://moscowartmagazine.com/issue/44/article/892

Christov-Bakargiev, C. (2011). Letter to a friend: 100 notes, 100 thoughts [Carta a un amigo: 100 notas, 100 pensamientos]. Serie Documenta N.º 003. Kassel, Alemania: dOCUMENTA.

Christov-Bakargiev, C. (2012). Book of books [Libro de libros]. Kassel, Alemania: Hatje Cantz.

de Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno, CLACSO.

de Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber. Reinventar el poder. Montevideo, Uruguay: Trilce.

Fukelman, M., Sánchez Pórfido, E. y otros. (2013). Entrevista al Colectivo Ala Plástica. Plurentes. Artes y Letras, 2(3), 1-12. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/PLR/article/view/649

García, S. y Belén, P. (2013). Aportes epistemológicos y metodológicos de la investigación artística. Fundamentos, conceptos y diseño de proyectos. Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española.

Magro Mazo, C. y García, M. (2012). Lugares de la transdisciplinariedad. Lugares para la transdisciplinariedad. Revista Errata#,(8), 121-143. Recuperado de https://revistaerrata.gov.co/edicion/errata8-intertransdisciplinariedad

Morin, E. (1994). Sobre la interdisciplinariedad. Icesi, (62), 9-15. Recuperado de https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/publicaciones_icesi/article/view/643/643

Morin, E. (2004). Epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología, (20). Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/7253

Morin, E. (2007). Complejidad restringida, complejidad general. Barcelona, España: Cátedra UNESCO, Universidad Politécnica de Cataluña.

Morin, E. (s. f.). Introducción al pensamiento complejo. Recuperado de https://www.ufrgs.br/psicoeduc/chasqueweb/epistemologia-genetica/glossario/Introduccion-alpensamiento-complejo.htm

Najmanovich, D. (2005). Estética del pensamiento complejo. Andamios, 1(2), 19-42. http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v0i2.491

Rodríguez de las Heras, A. (2012). Una educación transdisciplinar. Errata, (8), 72-86.

Speranza, G. (2012). Atlas portátil de América Latina. Arte y ficciones errantes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Anagrama.

Tiselli, E. (2012). Los ojos de la milpa [Proyecto artístico]. Recuperado de http://sautiyawakulima.net/oaxaca/about.php

Tisselli, E. (s. f.). Los ojos de la milpa. Tierra adentro, (182). Recuperado de https://www.tierraadentro.cultura.gob.mx/los-ojos-de-la-milpa/

Published

2020-11-27

How to Cite

Stivala, A. N. (2020). How to Remove a Moisture Stain: Reflections Around the Transdisciplinarity. Arte E Investigación, (18), e053. https://doi.org/10.24215/24691488e053